De sound van 1965
- Nieuws
- De sound van 1965
Hoe de gebeurtenissen invloed hadden op de muziek, en andersom.
Deze hele week hebben we stilgestaan bij Selma, de nieuwe film over de protestmarsen van Selma naar Montgomery onder leiding van Martin Luther King. De protestmarsen maakten deel uit van de slotperiode van een eeuw lang vechten voor gelijkheid. In deze tijd volgden er veel indrukwekkende gebeurtenissen op elkaar. Ook de muziekwereld stond op zijn kop: veel artiesten speelden met hun muziek in op de gebeurtenissen en braken hiermee door. Deze week schotelden we jullie elke dag voor met een deel van de sound van 1965. Elke dag was er een onderwerp in de uitzending bij Pieter Kok en werd er een artikel op de website gepubliceerd. Hieronder een samenvatting van de 5 delen. Klik op de titels van elk deel om een uitgebreider verhaal te lezen.
Deel 1: Sam Cooke (Maandag 16-02-15)
Het was een riskante beslissing van Cooke. Hij had zijn carrière zorgvuldig opgebouwd en had nu blank en zwart Amerika aan zijn zijde. Maar hij moest en zou een nummer schrijven over wat gaande was in zijn land. Geïnspireerd door het maatschappelijk kritische liedje 'Blowing In The Wind' van Bob Dylan en gebaseerd op eigen ervaringen met racisme schreef hij 'A Change Is Gonna Come'.
Het nummer werd een lied dat hemzelf en anderen bang maakte. Toen hij het voor zijn protegé Bobby Womack speelde kreeg hij als reactie: "Het klinkt als de dood man. Het klinkt spookachtig." Peter Guralnick, biograaf van Sam Cooke, sprak: "Tegenwoordig is 'A Change Is Gonna Come' meer dan de sound van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Het is een boodschap van universele hoop en dat verjaart nooit."

Deel 2: Marvin Gaye (Dinsdag 17-02-15)
In de tijd van de protestmarsen van Martin Luther King hielden de burgers steeds vaker vast aan de muziek van die tijd, terwijl artiesten juist op actuele gebeurtenissen inspeelden. De sound van 1965 begon met een hit van deze grootheid. Marvin Gaye had op dat moment zijn grootste hit met 'How Sweet It Is (To Be Loved By You)'.

Deel 3: Motown (Woensdag 18-02-15)
De belangrijke R&B chart kwam weer uit, mensen konden weer in de krant lezen wat op dat moment dé hit was. Gisteren hadden we het bijvoorbeeld over Joe Tex en The Righteous Brothers, maar het was ook de tijd van de opkomst van een onafhankelijk klein label uit Detroit: Motown. The Supremes braken door, de jonge Stevie Wonder had een nummer 1-hit gescoord, Mary Wells had 'My Guy'. Bij de terugkeer van de R&B chart moest dus ook wel een Motown-product bovenaan komen. The Temptations werden één van de succesvolste groepen ooit. Het nalatenschap van hun sound van 1965 is 'My Girl'.

Deel 4: The Impressions (Donderdag 19-02-15)
Het was vooral dansbare muziek dat de klok sloeg. Maar Curtis Mayfield had met zijn band The Impressions een ander idee. Hij was erg onder de indruk van Martin Luther King en wilde ook zijn steentje bijdragen aan de situatie. Hij schreef een nummer met een boodschap, later ook wel "warrior music" genoemd. Het behoort volgens velen tot één van de beste liedjes ooit (in de Rolling Stone 500 Songs) en het werd ook nog eens de soundtrack van de burgerrechtenbeweging.
Deel 5: Otis Redding (Vrijdag 20-02-15)
Het was niet alleen de tijd van veel hits, maar ook van "The Big O", ook wel "The King Of Soul" genoemd. Mr. Otis Redding bracht kort na elkaar twee albums uit! Eerst kwam The Great Otis Redding Sings Soul Ballads, maar het album wat hij daarna uitbracht maakte veel meer indruk. Otis Redding Sings Soul wordt één van de beste albums ooit genoemd en is dan ook een must-have voor elke muziekliefhebber. Het bevat alle hits zoals 'Wonderful World', 'A Change Is Gonna Come', 'Satisfaction' en 'Respect'. Allemaal fantastisch uitgevoerd samen met de huisband Booker T. & The MG’s. De albumopener is doordrenkt met blues en bevat een duidelijke boodschap naar de wereld. Het werd één van de iconische liedjes van de protestbeweging, en is tevens te horen in de film Selma. Otis Redding met 'Ole Man Trouble' is het laatste anthem van de sound van 1965.




