NPO Soul & Jazz

Hoe David Mancuso ons disco (en house) schonk

  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe David Mancuso ons disco (en house) schonk

"Love Saves The Day" in The Loft.

Dat we af en toe nog lekker gaan op discomuziek uit voornamelijk de jaren '70 en '80 is een feit. Wie kan er nou stil blijven zitten als je een goeie discoplaat hoort? Zonnebrilletjes op en de voetjes van de vloer. Maar waar komt het eigenlijk vandaan? David Mancuso was zo aardig om ons ermee in aanraking te brengen.

David Mancuso

Misschien heb je wel eens van hem gehoord, misschien ook niet. Het is in ieder geval dé pionier van discomuziek. Niet geheel onbelangrijk dus. In eerste instantie draait hij zo nu en dan wat plaatjes voor z'n vrienden, hij wil er graag meer mee doen. Hij bedenkt snode plannetjes om underground een leuk feestje te organiseren, onder de naam Love Saves The Day. Zo eentje waar ook homoseksuelen met een gerust hart kunnen swingen en schuifelen, iets dat nog niet vaak voorkomt in die tijd. Zelfs de politie intimideert homoseksuelen en verwijdert ze uit clubs en andere uitgaansgelegenheden waar ze dansen.

The Loft

The Loft in New York is de eerste plek op aarde waar underground dancefeesten worden gehouden. Dat gebeurt in 1970 op de zolder van Mancuso, als hij zijn plan heeft uitgewerkt. Omdat hij geen alcohol schenkt en geen etenswaren en andere versnaperingen verkoopt, hoeft hij geen vergunning te hebben voor zijn feestjes. In tegenstelling tot andere tenten ben je alleen welkom in The Loft als je een uitnodiging van Dr. Mancuso zelf ontvangt. Omdat het zo succesvol blijkt te zijn, wordt er vanaf 1971 een wekelijks partijtje van gemaakt. Vier jaar later verhuist het feest van een zolder op Broadway naar een echte discolocatie in Soho, die overigens wel The Loft zou blijven heten.

Bekijk hier hoe Mancuso samen met anderen vertelt over muziek draaien op een feest en over zijn Loft SoundSystem:

Bouwstenen van disco

Disco komt van de grond bij de feestjes van The Loft, waar grondleggende discodj's beginnen met draaien. Denk hierbij aan Larry Levan, Nicky Siano en Frankie Knuckles, die met regelmaat een kijkje nemen en zelf achter de draaitafels gaan staan, voordat ze in hun eigen vaste tenten zouden draaien. Larry Levan en Frankie Knuckles liggen aan de basis van housemuziek in Chicago, door hun experimenten met drummachines en synthesizers in live-sets. Knuckles heeft buiten een Grammy en een plek in de Dance Hall Of Fame ook zijn bijnaam 'The Godfather Of House Music' hieraan overgehouden. Siano richt zich juist meer op de alternatieve underground muziek, in plaats van het draaien van de beste discohits van die tijd, waardoor hij een sterkte concurrentiepositie aanneemt tegenover Mancuso's Loft.

Vernieuwende dj-techniek

In New York wordt ook het zogeheten beatmatchen uitgevonden, dat wil zeggen dat de platen naadloos in elkaar overgaan. Francis Grasso komt op dat idee, dat hij in 1969 al uitvoert in de Sanctuary in New York. Ook in The Loft wordt er gebeatmatcht. Het idee achter beatmatchen is dat nummers vloeiend in elkaar overlopen, waardoor luisteraars op dezelfde wijze verder kunnen blijven dansen. Zo zouden zij niet de dansvloer verlaten na afloop van een nummer, zoals voorheen vaak het geval was. Ook dit is een basiselement van housemuziek.

Dit is een artikel in ons dossier over 'Disco'. Wil je daar meer over lezen? Klik dan hier.