Track of The Day: Erykah Badu - 'Appletree' (#391)
- Nieuws
- Track of The Day: Erykah Badu - 'Appletree' (#391)
'Cause I can't please you and that's why I do what I do. My soul flies free like a willow tree.'
Zo'n liedje dat bij toeval ontstaat, zo zou je onze Track of The Day van Erykah Badu best kunnen omschrijven. Want ze wilde aanvankelijk niet te boek staan als zangeres, liever als rapper. Het liep allemaal anders.
Gesproken woord
Wanneer je het verhaal wilt vertellen van de track 'Appletree' van Badu's debuutalbum uit 1997, Badiuzm, dan moet je ook het verhaal vertellen van haar neef: Robert 'Free' Bradford. Want lang voordat miss Badu haar afro boven het maaiveld uitstak, was ze een b-girl, een rapper. Samen met haar neefje Robert vormde ze het bandje Erykah Free waarmee ze redelijke faam bereikte in haar woonplaats Dallas (Texas) en omstreken. Zo speelde ze in het voorprogramma van grote hiphoppers als Wu-Tang Clan, A Tribe Called Quest en Mobb Deep.
Erica Abi Wright heeft er ook nooit een geheim van gemaakt dat ze meer rapper is dan zangeres. Ze vond het gewoon fijn om met taal te klooien, woorden op zo'n manier achter elkaar te plaatsen dat een vloeiende en lyrische combinatie ontstaat. Haar neefje Free verzorgde in die beginfase de beats, waarover miss Badu haar rappende ding deed. Want dat Badu een geweldige spoken word-artiest is, bewees ze nog maar eens tijdens één van de beroemde Def Poetry Jam-avonden.
Zingend rappen of vice versa
Free bakte in zijn studiootje beats, zette die op cassette en stuurde ze naar zijn nichtje zodat zij eroverheen kon rappen. Voor de gein probeerde ze een keertje over de beat te zingen. Hoewel zingen, als je goed luistert naar de plaat, komt haar voorliefde voor rappen goed naar voren. Want ze zingt weliswaar, maar eigenlijk voldoet het aan alle criteria voor rappen voor een rap. Zo ontstond de allereerste track van haar debuutalbum, 'Appletree', waarop ze vertelt hoe ze in elkaar steekt, waar ze waarde aan hecht en wat ze van haar vrienden verwacht.
Enfin, dit zei ze er zelf ooit zelf over:
Op Kedar's radar
Met dat nummer ging ze de boer op tijdens haar optredens in Dallas en het publiek slikte het voor zoete koek. "We decided we might have something because people liked it and thought it was unique and different." En ze kreeg gelijk, want tijdens één van haar voorprogrammashows kwam ze op de radar van Kedar Massenburg, die we al eens de geestelijk vader van neo-soul noemden en die midden jaren 90 de carrières van D'Angelo en Maxwell lanceerde.
Bovendien raakte hij betrokken bij miss Badu die druk in de weer was met haar eerste album, dat ze op aanraden van Massenburg omdoopte tot Badiuzm. Het tweede nummer dat ze schreef was die andere monsterhit van dat gelauwerde album: 'On & On'.
Ook Selah Sue waagde zich al eens een Appelboom:
1997 was haar jaar
Het album was zo goed als af toen Badu met de demo's onder haar arm naar Philadelphia toog om de nummers voor te leggen aan Questlove van The Roots, die ook haar tweede album Mama's Gun zou produceren. Dat tripje veranderde haar wereld want zodoende kwam ze in contact met D'Angelo, producer J Dilla, zangeres Jill Scott en de rappers Bilal en Common, met wie ze later zelfs in het huwelijksbootje stapte. Met al die lui vormde Badu een tijdlang het supercreatieve ensemble Soulquarians, dat een aantal legendarische albums voortbracht.
Maar het begon dus allemaal met waarschijnlijk haar allerbeste album, haar debuut Baduizm (met ook 'Tyrone' erop), diateen jaar na de release drie keer platina ging en waarvoor ze in totaal vijftien awards in ontvangst mocht nemen.




