Het kleine Wonder van de jaren '60
- Nieuws
- Het kleine Wonder van de jaren '60
Van Little Stevie naar een eigenwijs Wonder.
Al eerder hielden we bij Radio 6 een gevecht tussen de sixties labels Motown en Stax Records, waarbij Motown maar nét als winnaar uit de bus kwam. Dit kwam eigenlijk vooral door hun grootste troef: Stevie Wonder. Deze man heeft inmiddels al een carrière van meer dan 50 jaar achter de rug, maar het begon allemaal in 1961.
Het achtste wereldwonder
In dit jaar was Stevie Hardaway Judkins nog maar 11 jaar oud. Op deze leeftijd had hij zichzelf al piano, harmonica, drums en bas aangeleerd en zong hij in een kerkkoor en dat terwijl Stevie vanaf zijn geboorte al blind was. Een multitalent dat niet onopgemerkt kon blijven en gelukkig gebeurde dat ook niet. Toen hij in aanraking kwam met Ronnie White van The Miracles bracht White hem weer in contact met Berry Gordy, de man achter Motown. Stevie tekende bij Motown en kreeg een nieuwe achternaam naar aanleiding van zijn aanspraak op de titel als achtste wereldwonder: Wonder.
Een stroeve start
Zijn carrière ging echter niet meteen van een leien dak. Met nummers als 'I Call It Pretty Music, but the Old People Call It the Blues' begon Stevie Wonder als een flop, maar al gauw kreeg hij een tweede kans. Tijdens een van de eerste Motortown Revue concerttours mocht Stevie optreden tussen grote sterren als Smokey Robinson & The Miracles en The Marvelettes. 'Fingertips (Pt. 2)' ontstond, met Stevie zelf als zanger, op bongo's en harmonica en een jonge, toen nog onbekende Marvin Gaye op de drums. Natuurlijk kon het niet anders dan een hit worden, en dat gebeurde dan ook.
Unstoppable Stevie
Vanaf dat moment was Stevie Wonder niet meer te stoppen, hij scoorde hits met o.a. 'I Was Made to Love Her', 'My Cherie Amour' en 'Signed, Sealed, Delivered, I'm Yours'. Little Stevie Wonder was inmiddels al niet zo klein meer en begon op te komen voor zichzelf. Bij Motown was het gebruikelijk dat het label alles bepaalde: wat een artiest mocht zingen, uitbrengen en op welke manier, maar Stevie had hier genoeg van en besloot het heft in eigen handen te nemen.
Stevie krijgt zijn zin
Omdat hij nog zo jong was toen hij een platendeal kreeg bij Motown, was afgesproken dat Stevie en zijn moeder genoeg geld kregen om in hun levensonderhoud te voorzien, maar dat al zijn verdiende geld pas vrij zou komen als hij 21 zou zijn. Precies op zijn 21ste verjaardag liet Stevie Wonder zijn contract bij Motown aflopen en begon zijn meest creatieve periode. Hij financierde zijn eigen albums, bespeelde alle instrumenten zelf en schreef serieuzere teksten voor zijn nummers. Hiermee keerde hij terug naar Motown en tekende een nieuwe deal waarin Stevie zijn zin kreeg: hij zou volledige controle houden over wat hij uitbracht. Een nieuwe periode begon, waarin hij nu als klassiekers bestempelde albums uitbracht als Innervisions en Songs in the Key of Life.
Dit is een artikel in het kader van ons 60's-dossier. Lees hier alle verhalen.



