Het doek valt mogelijk voor NPO Radio 6




05 maart 2015 13:30

De NPO heeft het voornemen op per 1 januari 2016 te stoppen met NPO Radio 6. Het voorgenomen besluit is onderdeel van de  toekomststrategie waarbij mede onder invloed van de bezuinigingen en toegenomen concurrentie in het aanbod nog scherper gekeken moet worden wordt naar doelmatigheid van de aanbodkanalen.


De NPO heeft het voornemen op per 1 januari 2016 te stoppen met NPO Radio 6. Het voorgenomen besluit is onderdeel van de  toekomststrategie waarbij mede onder invloed van de bezuinigingen en toegenomen concurrentie in het aanbod nog scherper gekeken moet worden naar doelmatigheid van de aanbodkanalen.

Het bereik van NPO Radio 6 blijft vrij stabiel tussen rond 0.3 luistertijdaandeel, de zender bereikt wekelijks tussen de 150.000 en 200.000 luisteraars, en ontwikkelt zich niet duidelijk door. Het behaalt daarmee niet de impact die de investering in een landelijke publieke zender ook in de toekomst rechtvaardigt.

Dit voornemen kan niet anders dan een teleurstelling zijn voor iedereen die zo hard en vol passie werkt aan de programma’s van NPO Radio 6. Het is ook een teleurstelling voor de trouwe luisteraars van NPO Radio 6. De Raad van Bestuur is op dit moment in gesprek met de omroepen over de intentie die ze met Radio 6 heeft. Mogelijk gaat het verder als digitaal Soul & Jazz-kanaal bij één van de andere hoofdzenders.

Hierboven lees je de officiële verklaring van NPO. En dit vinden wij van NPO Radio 6 ontzettend jammer.

Waarom gebeurt dit?

Wederom uit de verklaring van NPO:

- De publieke omroep heeft te maken met stevige bezuinigingen en een snel veranderend medialandschap. Tegelijkertijd heeft de NPO de ambitie om het publiek meer te bieden. Dat betekent dat er scherpe keuzes gemaakt moeten worden en het budget zo gericht mogelijk moet worden ingezet.

- De NPO wil zich richten op minder kanalen, zodat het publiek meer kwaliteit en interactie geboden kan worden.

- Kanalen van onvoldoende toegevoegde waarde  voor ons publiek (waarvan de inhoud bijv ook op andere plekken binnen de publieke omroep te vinden is) of waarvan de kosten niet opwegen tegen de baten, wil de NPO schrappen of verbeteren.

- Op dit moment wordt bekeken welke websites portals, apps en themakanalen worden gecontinueerd en welke niet.

En wat gebeurt er met de 'zwarte' soul en jazz muziek?

- Het is de intentie om NPO Radio 6 verder te laten gaan als digitaal themakanaal met non-stop soul&jazz. En dan onder een van de hoofdzenders, waarschijnlijk NPO Radio 2. Er wordt gekeken hoe NPO Radio 2 vernieuwd kan worden en soul & jazz en belangrijke events als de Zwarte Lijst (naast de Top 2000) en het North Sea Jazz festival een plek kunnen krijgen op het digitale kanaal van de zender. Naar R2 luisteren meer dan 2 miljoen mensen, dus veel mensen kunnen voortaan genieten van Soul & Jazz.

- De kosten voor R6 in de huidige vorm zijn te hoog in verhouding tot de belangstelling van het publiek voor een muziekzender (150.000 a 200.000 luisteraars per week tegen 2,5 a 3 miljoen euro per jaar).

En de DJ's en medewerkers?

Alle DJ's, producers, redacteuren, muzieksamenstellers die bij NPO Radio 6 werken hebben dat afgelopen periode en nog steeds met hart en ziel gedaan. Voor ons allen is dit een enorme teleurstelling. De komende tijd gaat NPO met de omroepen de plannen voor R6 verder bespreken en zorgvuldig kijken hoe zoveel mogelijk medewerkers een andere passende plek binnen de publieke omroep kunnen krijgen.




Laat een reactie achter



Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement

Plaats reactie



0 Reacties