Waarom verkopen artiesten als Shakira en Bob Dylan hun muziekrechten?

In gesprek met Robbert Burach

We zien het steeds vaker gebeuren; artiesten die hun muziekrechten verkopen. Na Bob Dylan en Stevie Nicks volgt nu Shakira het voorbeeld van hun collega's. Robbert Burach van Buma/Stemra vertelt je waarom.

Bob Dylan kwam recent in het nieuws nadat hij zeshonderd nummers verkocht aan Univeral Music, met als bedankje zo'n 250 tot 300 miljoen dollar. Nu is het bij een oude artiest als Bob Dylan beter voor te stellen dat de rechten worden verkocht, maar waarom maakt Shakira dezelfde keuze? Jan-Willem Start Op! belt met Robbert Baruch, Manager Public Affairs van Buma/Stemra. 

Liever één groot geldbedrag dan per kwartaal

"Waarom zou je dat doen inderdaad?", begint Robbert. "Veel makers denken dat het ze meer geld oplevert als ze in één keer een groot geldbedrag krijgen, in plaats van dat ze ieder kwartaal een klein bedrag krijgen voor de uitvoeringen van hun liedje." Of dat uiteindelijk zo is betwijfelt hij, maar het is een overweging die iedereen individueel moet maken. 

Beleggen met artiesten

Robbert legt uit dat het voor de kopers niet per se gaat om wat de liedjes opleveren als ze gedraaid worden. Ze zien het meer als een investering. "Ze beleggen in muziek", zegt hij. "Als ze direct een overeenkomst sluiten met bijvoorbeeld Spotify of YouTube, zijn de kopers meer waard als ze de rechten hebben. Ten slotte is het zo dat het bedrijf waar Shakira haar rechten aan heeft verkocht nu een interessantere partij is voor een muziekuitgever om op te kopen. Het is een beetje als Monopoly; hoe meer straten je hebt, hoe meer het waard wordt."

Is het verkopen van je muziekrechten verstandig volgens Robbert? Luister het gesprek hieronder.



Jan-Willem Start Op!

Je hoort Jan-Willem Start Op! iedere werkdag tussen 06.00 en 09.00 uur op NPO Radio 2.

Foto omslag: ANP

STER Advertentie
STER Advertentie