YouTuber Noah Zeeuw: 'Geef gewoon aan wanneer je betaald krijgt'

In gesprek met Noah Zeeuw in Gijs 2.0

Vandaag kwam in het nieuws dat Commissariaat voor de Media nieuwe regels heeft opgesteld voor het maken van reclame in YouTube-video's.

Wouter belt met YouTuber en influencer Noah Zeeuw, die het een goede zaak vindt dat de regels worden aangescherpt: "De transparantheid van YouTubers speelt al een paar jaar", vertelt hij. "De Reclame Code Commissie is een zelfregulerende partij die daarin zelf iets verzint. Dat gaat nog steeds niet goed." Met de nieuwe Mediawet moet dat probleem opgelost worden.

'Geef gewoon aan wanneer je betaald krijgt'

YouTubers mogen voortaan geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Hiermee valt voor veel YouTubers en vloggers een grote inkomstenbron weg. "Van enkele honderden euro's tot duizenden euro's", weet Noah te vertellen. YouTubers mogen nog wel betaald producten gebruiken, maar deze niet meer aanprijzen aan hun volgers. Ook moet er aan het begin en het einde van een video worden vermeld als er reclame wordt gemaakt. "Als je een beetje verstand hebt, begrijp je dat je transparant moet zijn in het aanprijzen van producten waar je betaald voor krijgt", aldus Zeeuw. "Geef gewoon aan wanneer je betaald krijgt. Waar ik wel van opkeek is dat je je nu moet inschrijven voor Commissariaat voor de Media. Je bent nu per jaar rond de zeshonderd euro kwijt als vlogger om reclame te mogen maken."

Gesponsorde video's voor kinderen

Volgens organisatie Wijzer in Geldzaken heeft de helft van de kinderen weleens iets gekocht na dit te hebben gezien in een vlog. In video's voor kinderen jonger dan twaalf jaar mogen daarom voortaan helemaal geen gesponsorde producten meer voorkomen. Dit is iets waar ook Noah, die zelf binnenkort vader wordt, achter staat. "Dit is super nieuws. YouTube heeft YouTube Kids voor kinderen onder twaalf jaar. Makers moeten aangeven wanneer iets kindvriendelijk is, zodat het daar terechtkomt. Op die manier zet je video's neer zonder campagnes."

Wordt er dan nog wel verdiend aan video’s voor kinderen? Luister hieronder het fragment terug:



Gijs 2.0 

Je hoort Gijs 2.0 iedere werkdag tussen 12:00en 14:00 uur op NPO Radio 2.

Foto omslag: ANP

STER Advertentie
STER Advertentie