Last van een herfstdip? Met deze tips kun je er wat aan doen

Paul Rabbering belt met emotietherapeut Barbara Kok

De herfst is begonnen en de herfstdip ligt op de loer. Wat is deze herfstdip precies en wat kun je doen om het te verhelpen? Paul Rabbering belt voor antwoorden met emotietherapeut Barbara Kok.

"We hebben wat minder serotonine in ons bloed, minder feelgood-hormoon en we hebben wat langer melatonine, waardoor we slaperig wakker worden en ook iets somberder", legt Kok uit. Je voelt je minder blij, je slaapt meer overdag en je bent meer prikkelbaar. "Die dingen bij elkaar noemen we de herfstdip", zegt ze. Steeds meer mensen bellen Kok op met chronische stress of stressproblematiek. "De afgelopen maanden heeft corona er wel ingehakt. De mensen hebben toch met elkaar die stress een beetje uitgesteld. Die samenkomende negatieve effecten maakt het vandaag de dag nog wat zwaarder", vertelt Kok.

Blijf actief

Een belangrijke vraag is wat je kunt doen om deze zware en sombere dagen iets te verlichten. "Het is een heel natuurlijk proces, onze seizoenen. Het is bedoeld om weer een beetje naar binnen te keren en je te gaan voorbereiden op een relatief koude winter. Als je daar gewoon leuk mee omgaat, het met elkaar gezellig maakt thuis, een beetje gezond blijft eten en leuke tripjes blijft plannen, dan is het een heel erg leuk naseizoen", aldus Kok. Ze raadt ons aan lekker actief te blijven.

Benieuwd welke tips Barbara Kok nog meer heeft? Je hoort het hieronder: 



Rabbering Laat

Je hoort Rabbering Laat iedere maandag tot en met donderdag van 22:00 tot 00:00 uur op NPO Radio 2.

Foto omslag: ANP

STER Advertentie
STER Advertentie