Programma

Wat is Spotifycore?

  1. Nieuwschevron right
  2. Wat is Spotifycore?

De dominante positie van Spotify in de muziekindustrie heeft de afgelopen jaren de muziek veranderd. Het heeft zelfs een eigen genre gebaard.

Spotify is gebaseerd op een algoritme. Als je als artiest weet wat dat algoritme leuk vindt, dan kun je jouw muziek beter aan de man brengen. Dit soort muziek heeft een naam gekregen: Spotifycore. Maar wat is Spotifycore precies?

Spotifycore

De term is bedacht door Jon Caramanica, een invloedrijke popcriticus die schrijft voor The New York Times. Hij gebruikt de term sinds een aantal jaar, omdat hij constateert dat de muziek van bepaalde artiesten is veranderd sinds zij Spotify gebruiken als platform voor hun muziek. Er is een nieuw genre onstaan omdat het Spotify-platform zijn eigen logica heeft voor wat zij luisteraars voorschotelen.

De muziekredactie van de New York Times heeft zijn eigen podcast genaamd de ‘Popcast’ waarin zij de term uitleggen (vanaf 15:53 min).

Elementen

Elementen die een nummer definiëren als ‘Spotifycore’ zijn onder andere: midtempo, invloeden van techno en rap voor de muziek en emo invloeden qua tekst en opvallende onnatuurlijke geluidseffecten. Maar het gaat ook over het doel van het genre, namelijk dat de muziek is bedoeld om te streamen. De muziek moet snel je aandacht grijpen op het begin van het nummer en het moet geschikt zijn als achtergrondmuziek.

Het moet ook geschikt zijn als ‘stemmingsbepaler’, want dat past goed in de playlists van de Zweedse streaminggigant. En daarmee kunnen zij advertenties verkopen, want als je weet wat iemand aan het doen is ('workout-playlist') of hoe hij/zij zich voelt ('sad songs voor my heart') dan kun je daar als adverteerder op inspelen.

Quote

Het wordt ook wel eens denigrerend ‘streambait-pop’ genoemd.


Dat is wat mensen bedoelen als ze het hebben over ‘Spotifycore’. Het wordt ook wel eens denigrerend ‘streambait-pop’ genoemd om dezelfde reden: het gaat volgens critici wat minder om de artistieke expressie en iets meer over wat het goed doet op Spotify.

Een onderzoeker uit Australië maakte op Spotify een lijst met 29 voorbeelden van nummers die ervan beschuldigd worden dat ze vooral zijn gemaakt omdat het algoritme van Spotify dit leuke muziek vindt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Billie Eilish

Billie Eilish is verreweg de bekendste artiest in dit genre. Haar EP ‘Don’t Smile at Me’ wordt gezien als een mijlpaal voor Spotifycore die andere makers tegenwoordig proberen te kopiëren. Ze heeft de weg gewezen voor vele nieuwe artiesten sinds haar spectaculaire zegetocht door de muziekindustrie.

Haar succes is natuurlijk ook niet in een vacuüm ontstaan. Andere artiesten deden ook succesvolle experimenten op het Spotify algoritme. Zoals bijvoorbeeld Kiira met 'Gold' in 2016 en in 2017 met 'Whippin'. Of zelfs al in 2011. Toen waren er al elementen van dit genre te vinden in de muziek van Lana Del Rey: hiphopinvloeden in de productie met een emo-achtige sfeer qua zang en tekst.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Meer lezen

We schreven eerder over de groei van Spotify door de focus op podcasts en bekende artiesten die afwezig zijn op Spotify.

Foto: Wesley Tingey op Unsplash

Ster advertentie
Ster advertentie