Programma

Lizzo maakt het podium tot barricade

  1. Nieuwschevron right
  2. Lizzo maakt het podium tot barricade

Lizzo is één van de grote revelaties van 2019. Haar aanstekelijke mix van positivisme, recht-voor-je-raap-mentaliteit, maatschappelijke engagement en charme veroveren de wereld.

De Nederlandse doorbraak voor de 31-jarige Lizzo (Melissa Viviane Jefferson) kwam begin dit jaar met het funky nummer ‘Juice’. Een paar maanden verder staat ze als plussize model in de Playboy en scoort ze een nieuwe, zo mogelijk nog grotere, hit met een track van twee jaar geleden: ‘Truth Hurts’. Maar ze is ook dakloos geweest, probeerde eindeloos door te breken met meidengroepjes en als rapper kreeg ze de nodige bakken stront over haar heen vanwege haar figuur.

Want makkelijk was het niet. Lizzo stond meerdere keren op het punt om haar gedroomde carrière in de muziek op te geven. De laatste keer dat de zangeres het niet meer ziet zitten is nog geen anderhalf jaar voor haar grote doorbraak. Het is die hit van nu, ‘Truth Hurts’, die dan helemaal niets doet in de charts. Het is een bijna onverteerbare teleurstelling voor Lizzo.

Podium als barricade

Maar inmiddels zijn de ogen wereldwijd gericht op het muzikale fenomeen uit Detroit. En die aandacht grijpt Lizzo aan om meer voor de wereld te doen dan muziek maken. De zangeres gebruikt het podium om zich uit te spreken en gaat voortdurend de barricades op om aandacht te vragen voor zaken die zij belangrijk vindt: depressie, dat ook positieve mensen niet altijd gelukkig zijn, gender en over racistisch geweld in de Verenigde Staten

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Body Positivity

Bovenal is ze een prominente stem in het body positivity-kamp. Haar boodschap: 'Je hoeft geen slanke den te zijn om ‘mooi’ te zijn'. Een boodschap waarmee veel mensen zich gesteund voelen in een wereld die qua schoonheidsideaal vaak draait om het perfecte plaatje. Een Amerikaanse recensent schreef onlangs: 'als je zo veel dikke mensen naar je shows krijgt, promoters minder kaartjes zouden moeten verkopen omdat het anders erg krap wordt op de dansvloer'. Het kwam de schrijver op felle kritiek te staan. Het is juist zijn kijk op de wereld waar Lizzo tegen strijdt. Lizzo ziet mensen, geen lichamen. En dat verkoopt platen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Maar het is echt te makkelijk om Lizzo’s verhaal weg te zetten als een marketingpraatje dat de verkopen stimuleert. Ze is moedig, een echte doorzetter en bescheiden. “Ik doe geen beroemde mensen dingen. Beroemd zijn is een levensstijl. Ik ben geen beroemd persoon, dus ik leef dat leven niet," aldus de zangeres. Haar ga je echt niet voor een simpele fotosessie op een rode loper of een hippe club terugzien. “Voor mijn part is het Jezus zijn 35e verjaardag in de 40/40 club met Jay-Z en Beyoncé die water in wijn toveren. Als mijn naam niet op de lijst staat, en die mensen niet een persoonlijke band met mij hebben, dan geef ik geen fuck.”

Het is een aanstekelijke mix van positivisme, een recht-voor-je-raap-mentaliteit en charme die Lizzo nu het succes brengen dat ze zo lang zocht in een lange carrière, die onzichtbaar bleef voor het grote publiek tot eind 2018, begin 2019. “Zoals ik eruitzie, waar ik vandaan kom,” zei ze in een radiointerview, “we werden niet klaargestoomd om bemind te worden in de mainstream media op deze manier. Er werd van mij niet verwacht dat ik op de Playboy zou staan en op de cover van modebladen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Flop van toen de hit van nu

Na 'Juice' zette Lizzo haar succes zoals gezegd voort met 'Truth Hurts', dat eerder helemaal niets deed in de hitlijsten. Hoe kan het dat een nummer uit 2017 opeens toch zo populair wordt? Het is tekenend voor veranderingen in de muziekindustrie waarbij social media en on-demand video van doorslaggevende rol kunnen zijn. Voor Lizzo viel het allemaal samen: een #DNATest-challenge, waarbij kinderen op de app TikTok dit nummer gebruikten, een scène en trailer in een Netflix-film (Someone Great) en in deze digitale tijd is het vrij gemakkelijk voor een label om een plotseling succes in Spotify gewoon aan een 'deluxe version' van het album toe te voegen. En dat laatste gebeurde dan ook, met succes. De 'flop' van toen is ineens de grote klapper van vandaag.

Live-sensatie

Maar het podium is voor Lizzo niet alleen een plek om zich uit te spreken. Het is ook de plek waar haar talenten tot hun volste recht komen. De zangeres is een live-sensatie en dat bewees ze ook al in Nederland. Het optreden van Lizzo in Paradiso Noord deze maand noemde de Volkskrant ‘precies op de grens van wijsheid en vuilbekkerij’ en NRC noemde het ‘een wervelende en sterke artistieke ode aan zelfverzekerheid, zelfliefde, diversiteit en optimisme’. Een optreden dat past bij Lizzo: positief, scherp en liefdevol.

Onlangs gaf Lizzo een juicy optreden bij de Tiny Desk van NPR.

Foto omslag: NPO Radio 2

Ster advertentie
Ster advertentie