STER Advertentie


Hoe wordt winkelmuziek uitgekozen?




In Spijkers met Koppen

01 april 2019 15:59

Iedereen luistert er bewust of onbewust naar: amusementsmuziek die wordt gebruikt als achtergrondmuziek in winkels, restaurants, sportscholen en andere plekken. Julias en Rolf van Kollekt.FM leggen uit hoe ze deze muzak precies kiezen.


Julius van IJperen en Rolf Dröge kiezen winkelmuziek niet willekeurig, maar gebruiken hiervoor een stappenplan om de juiste muzikale sfeer te bereiken. Winkelmuziek wordt tevens gebruikt om een bepaalde boodschap over te brengen of om mensen tot actie te roepen. 

'Let The Dollars Circulate'

Zo draaien sommige winkels bijvoorbeeld ‘Let The Dollars Circulate’ met het idee dat mensen dan meer geld uitgeven. In andere winkels worden mensen juist afgeschrikt door de muziek extra hard te zetten en soms draaien ze zelfs nummers om mensen de winkel uit te jagen. "Bij sommige merken is erover nagedacht dat ze bepaalde muziek willen hebben om doelgroepen buiten te sluiten", aldus Julius. 

Kun je voor elke plek muziek maken? Bekijk de video hier:



Spijkers met Koppen

Luister elke zaterdag tussen 12:00 en 14:00 uur naar Spijkers met Koppen op NPO Radio 2.

Foto omslag: screenshot

STER Advertentie




Delen