STER Advertentie


Eenvoud siert U2 in Amsterdam ArenA




Concert in teken van The Joshua Tree

30 juli 2017 01:57

We zijn er de afgelopen 25 jaar aan gewend geraakt dat elk optreden van U2 meer moest zijn dan louter een popconcert, maar een ware happening. Toch laten Bono en co. zien dat ze niet veel meer nodig hebben dan drums, bas en een gitaar.


Eerste keer

Ter ere van het dertigjarige bestaan van het vijfde album The Joshua Tree, volgens velen hét meesterwerk van U2, staat de Ierse rockband tweemaal in een afgeladen Amsterdam ArenA. De eerste show gaat op de laatste zaterdag van juli van start. Ondanks eerdere heruitgaven van alle albums tot en met Achtung Baby (met opvolger Zooropa in dezelfde boxset), is het voor het eerst dat U2 met één van zijn oude albums op tournee gaat in plaats van met een nieuwe.





Een goed begin...

Het publiek op de tribunes van de ArenA warmt zichzelf voor aanvang van het concert alvast op door massaal de wave in te zetten, die daadwerkelijk een paar keer het stadion rond gaat. Gezien het aantal hits dat U2 op zijn cv heeft staan, heeft de groep de luxe om met een aantal klassiekers af te trappen. Bij menige rockband zouden prijsnummers als 'Sunday Bloody Sunday' en 'New Years Day' tot de toegift worden bewaard, maar U2 opent ermee! Waarom ook niet?





Evolutietheorie

De Ieren houden de vaart erin met nog twee geliefde oudjes, 'Bad' en 'Pride (In The Name Of Love)', beide afkomstig van de voorganger van The Joshua Tree, het ‘overgangsalbum’ The Unforgettable Fire, waarop het kwartet van producers Brian Eno en Daniel Lanois leerde dat ook de opnamestudio zelf een instrument kan zijn. Door juist deze songs voorafgaand aan de Joshua Tree-tracks te spelen, zet U2 schetsmatig zijn eigen ontwikkeling uiteen, van postpunkbandje naar stadionrockers, in een paar van zijn beste tracks.





Perfect uitgekristalliseerd

Het zwaartepunt van deze wereldwijde concertreeks ligt ‘m, zoals de naam al aangeeft, bij The Joshua Tree, het album dat internationale supersterren maakte van Bono, The Edge, Larry Mullen en Adam Clayton. De sound van het viertal werd perfect uitgekristalliseerd en de rauwe rafelrandjes van de eerste drie platen waren voorgoed verdwenen, in ruil voor een gebalanceerde en uiterst radiovriendelijke rocksound. En dat zonder te vervallen in een al te pompeuze jaren ’80-productie, zoals je hoort op Into The Fire van Bryan Adams of Springsteens Tunnel Of Love - ook allebei uit 1987.





Alles draait om de eenvoud

De opzet van deze tournee is heel anders dan de voorgaande shows. Vooral in de jaren ’90 stampte U2 avond aan avond inventieve podiumproducties uit de grond, waardoor een concertbezoek een hele beleving werd. De huidige tournee bevat de meest eenvoudige stadionshow van U2 sinds het daadwerkelijke verschijnen van The Joshua Tree in 1987. Er valt niet veel meer te zien dan de band tegen een grote vlakke achtergrond waarop filmpjes van vriend Anton Corbijn worden vertoond.





Less is more

Die eenvoud siert U2, want het verhaal dat de mannen vertellen zit ‘m in de liedjes. Daar is weinig vormgeving of vuurwerk voor nodig. Iedereen begrijpt het sentiment van ‘With Or With You’ of het minstens zo ontroerende ‘Running To Stand Still’. Corbijn gaat in zijn visuele ondersteuning ook al niet over de top: bij ‘Bullet The Blue Sky’ zien we zwart-wit beelden van mensen die een legerhelm opzetten, ‘Mothers Of The Disappeared’ toont een rij vrouwen met kaarsen in hun handen en bij veel andere nummers zijn verstilde beelden uit Joshua Tree National Park het enige zichtbare.





Groter dan Zoo TV?

Ook de politieke agenda van Bono is meer naar de achtergrond geschoven. Hij roept op tot solidariteit en hoop in het lang uitgerekte intro van ‘Where The Streets Have No Name’ en tijdens ‘Miss Sarajevo' dankt hij Nederland voor het openstellen van zijn grenzen voor de recente vluchtelingenstroom. Boven alles zien de fans U2 weer als een gewoon bandje, ontdaan van alle opsmuk. Oké, het scherm achter het podium heeft nog steeds een indrukwekkende omvang, maar dat heb je niet nodig met classics als ‘Vertigo’ en ‘Beautiful Day’. Hier doe je het toch voor?





Foto's: ANP/KIPPA/Ferdy Damman

STER Advertentie




Delen





Laat een reactie achter



Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement

Plaats reactie



14 Reacties





Geschreven door:   JURJEN GREBEN 31 juli 2017 - 15:59 uur

Ik was zondagavond in de Arena : wat een muzikanten en rasartiesten !! Het was in 1 woord fantastisch !!!


Geschreven door:   Ron 31 juli 2017 - 13:41 uur

Ik ben gisteren ook naar U2 geweest.
De band speelde top! Alle nummers strak gespeeld en eigenlijk met een nonchalant gemak.
Bono was goed bij stem. Ik heb wel eens concerten meegemaakt dat dat niet zo was.
Maar dat ze goed speelden kon je alleen horen door goed door de GALM heen te luisteren van de Arena.
Wat een slecht geluid waar ik zat, zeg! (Vak 120).
Bono was bijna niet te verstaan wanneer hij tussen de nummers wat zei.

Maar zo lang concerten uitverkocht zijn in de Arena zal het wel blijven.
Geld is geld.

Wat mij betreft alle grote concerten weer naar de KUIP en nooit meer de Arena,
Dan maar een regenbui over me heen.


Geschreven door:   Wim van Santen 31 juli 2017 - 11:51 uur

Zondag avond naar U2 geweest. Wat een geweldige show.... inderdaad kunnen ze de ArenA beter mijden voor concerten. het geluid was nu niet echt geweldig.
Maar zeker dat ze zondagavond wel "I will Follow hebben gespeeld". Top avond!!!


Geschreven door:   Marjan 31 juli 2017 - 11:15 uur

Gisterenavond (zondag) speelde U2 I will follow als laatste nummer (na One).


Geschreven door:   Anjo Heusingveld 30 juli 2017 - 21:52 uur

Ik heb gisteren echt een *GEWELDIGE* avond gehad! Wij stonden links redelijk in het midden van het veld en daar waar het voorprogramma niet om aan te horen was (qua Ontzettend Hard Geluid dan) klonken deze mannen op de plek waar wij stonden echt wel heel goed!


Geschreven door:   Frank 30 juli 2017 - 19:47 uur

Slechtste geluid ooit! Zonde van de 180 euro. Mooie plaatsen maar ook wij gaan noooit meer naar de Arena voor een concert.


Geschreven door:   Arjen 30 juli 2017 - 15:03 uur

Mijn eerste concert was the Joshua tree 30 jaar geleden in de Kuip. Een ervaring die ik nooit meer vergeet. Het was U2 met op de achtergrond een doek met daarop de afbeelding van the Joshua tree. De eenvoud zelf, maar de muziek en passie zorgde dat er een siddering door de Kuip ging. Iedereen zong en sprong mee op de inmiddels wereldberoemde nummers. Er waren momenten dat ik dacht dat de Kuip zou instorten. De bovenste ring deinde gewoon mee op het ritme van de muziek. Wat een verschil met gisterenavond! Was het de band, mijn plek in de Arena, of het enorm belabberde geluid dat deze galmbak laat horen. Ik heb werkelijk geen U2 concert gemist sinds het eerst Joshua tree concert in de Kuip, maar dit was echt een deceptie! We stonden op Zuid H vak 126 en daar ga ik zeker nooit meer staan of zitten. Door rugklachten had ik deze keer bewust geen veldkaarten gekocht, maar om ruim 70 Euro te betalen voor zo'n belabberd geluid als in de Arena is een ones in a lifetime experience. Ik ga nog steeds graag naar een volgend U2 concert, maar hoop echt dat ze de Arena gaan mijden. Anders moeten de kaarten voor het dichtstbijzijnde buitenlandse stadion gekocht worden want je kunt nog beter nat regenen in de Kuip en genieten van een geweldig geluid dan in deze overdekte galmbak. Ik zou er graag voor pleiten nooit meer een concert in de Arena te organiseren!


Geschreven door:   Philip 30 juli 2017 - 14:33 uur

Tunnel of love en Into the fire pompeus? Echt?? Beide albums zijn juist behoorlijk minimalistisch qua produktie. Zéker Tunnel of love. En Into the fire wordt zelfs vaak gelinkt aan U2 aangezien gitarist Keith Scott wat effecten en trucjes van The Edge heeft afgekeken destijds. En dan als klap op de vuurpijl ook nog beweren dat ze I will follow hebben gespeeld.....Het heeft er weer alle schijn van dat deze reporter helemaal niet bij het concert aanwezig is geweest.


Geschreven door:   Jeroen 30 juli 2017 - 14:14 uur

Het concert was goed wij stonden op het veld maar het geluid was verschrikkelijk keihard en blikkerig Bono haast niet te verstaan schandalig gewoon bij een volgend concert nooit meer in de Arena.


Geschreven door:   Cécile van der Poel 30 juli 2017 - 14:11 uur

Genoten van een geweldig concert!
Alleen..... Nooit meer naar de Arena voor een concert wat een BUD geluid!


Geschreven door:   Jacy 30 juli 2017 - 12:06 uur

Als trouwe fan was ik er gelukkig bij. Wat een concert, geweldig.
Alleen helaas, het geluid was vreselijk, het galmde en was schel.
Je kon Bono niet verstaan als hij iets zei.
Eigenlijk zouden er geen concerten meer in de
Arena mogen komen, wat een bagger geluid. Schandalig.


Geschreven door:   Anita Beijersbergen 30 juli 2017 - 12:01 uur

Een prachtige eenvoudige show!!
Onze Ieren laten zien dat zij nog steeds het publiek een avond vol passie kunnen geven! U2 en Anton Corbijn bedankt!
Ik ben in Londen geweest,was daar ook geweldig!!


Geschreven door:   Alie 30 juli 2017 - 11:57 uur

Geweldige avond gehad.. 1 van de mooiste optredens. Je voelde de liefde voor muziek en die van de fans. Een warm bad...


Geschreven door:   Anjo 30 juli 2017 - 11:45 uur

I wil folow?! Was de schrijver van dit stuk er wel bij dan? Die hebben ze nou net niet (meer) gespeeld. Na One waren ze ineens zonder duidelijk afscheid verdwenen. Lichten aan en de Arena liep leeg.....
Verder was het inderdaad weer een night to remember! Voor het eerst niet op het veld maar op de bovenste ring, helemaal bovenaan..... Het neemt wel weg van de belevenis die je op het veld hebt. Maar beter dan er niet bij zijn. En het geluid van de Arena viel me op die plek ook nog mee.