Twintig jaar hits van Anouk in Ziggo Dome

Ongebreidelde energie en vocale power

Ze staat al twee decennia aan de top in Nederland en dat viert Anouk drie keer in een uitverkochte Ziggo Dome.

Even geen Ajax

De hoofdstad staat woensdagavond volgepakt met Ajax-fans die hun club jammerlijk zien afgaan tegen Manchester United. Elders in Amsterdam is het ook volle bak, pal naast het thuishonk van Ajax. Anouk start haar concertreeks in de Ziggo Dome en dat eindigt in een groter feest dat het voetbalavondje.

Dubbel gevoel

Op het tijdstip dat het concert van Anouk eigenlijk had moeten beginnen, om 20.45 uur, staan er nog lange rijen voor de ingang van de concertzaal. Dit vanwege aangescherpte beveiliging na de aanslag in Manchester. "Ik kan me voorstellen dat je dan met een dubbel gevoel hier naartoe komt, maar ik ben blij dat jullie er zijn!”, zegt Anouk als verwelkoming. 





Ingetogen start

In krap twee uur tijd laat de Haagse zangeres een brede dwarsdoorsnede horen uit haar dik twintig jaar durende carrière. Ze brak in 1997 door met het album Together Alone en de daarvan afkomstige hitsingle ’Nobody’s Wife’. Toch begint het jubileumfeestje ingetogen, met een akoestische versie van ‘Places To Go’.

Vernieuwd

Pas bij het derde nummer, de door Tjeerd Bomhof van Voicst gecomponeerde hit ‘Woman’, komt de voltallige band het podium op, inclusief een achtergrondkoor. Hoewel fans in Anouks begeleidingsband een paar bekende gezichten zien, is haar koortje compleet vernieuwd. 





Even warmdraaien

De zaal moet aan het begin van de show duidelijk nog even opgewarmd worden, in metaforische zin althans, maar zodra Anouk de hoge noten aantikt in die waanzinnige uithaal in haar eerste nummer 1-hit ’Three Days In A Row’ laat ze 17.000 man versteld staan van haar nog altijd knappe vocale prestaties.

Balanceren tussen uitersten

Binnen het eenvoudige doch smaakvolle decor, omringd door bewegende verlichting met boven het podium een rechthoekig scherm, balanceert Anouk tussen de uitersten in haar oeuvre. Het tedere ‘Birds’, het ronkende ‘Jerusalem’ en de polderreggaehit ‘Dominique’ volgen elkaar in hoog tempo op.





Welkome aanvullingen

Anouk heeft de boel een beetje opgefrist, door een aantal nummers onder handen te nemen. De strijkers bij (onder andere) ‘Run Away Together’ zijn een welkome aanvulling en de rondspokende trompetgalm op ‘Michel' maakt deze uitvoering spannender dan de oorspronkelijke opname op Anouks tweede album.

Zij maakt het verschil

Na dik twintig jaar in het vak onderscheidt Anouk zich nog steeds van veel van haar collega's door haar ongebreidelde energie en vocale power. Dat horen we wederom op ’Nobody’s Wife’ en ‘Girl’, al bereikt de show zijn apotheose in het drieluik bestaande uit ‘Good God’, ’Modern World’ en ‘Killer Bee’. Zó moet het!





Foto's: Bullet-Ray

STER Advertentie
STER Advertentie