Waar moet een goed campagnelied aan voldoen?

Opzwepend en herkenbaar

Adele was niet zo blij met het feit dat Donald Trump haar nummers gebruikte voor zijn campagne. Oud-campagnestrateeg van Obama Kirsten Verdel legt uit hoe het wél moet.

'Rolling In The Deep'

De nummers 'Rolling In The Deep' en 'Skyfall' mogen van Adele niet worden gebruikt tijdens de campagne van Donald Trump. Gijs vroeg zich in de Boterhamvraag af wat dan wel een goed campagnelied is. In Gijs 2.0 belde hij met expert Kirsten Verdel.

Herkenning en enthousiasmeren

Volgens de oud-campagnestrateeg van Obama heeft een goed campagnelied twee belangrijke kenmerken. Het moet opzwepend zijn en enthousiasmeren, en het moet herkenning oproepen bij de kiezers. In 2008 gebruikte Obama 'Sweet Caroline' van Neil Diamond. "Dit nummer was echt de grote klapper!"


"Kirsten Verdel"


- 'Sweet Caroline' van Neil Diamond was echt een grote klapper!



Liever niet

Toch zijn er meer artiesten zoals Adele die niet blij zijn wanneer hun nummers worden gebruikt in politieke campagnes. Zo wilde Marco Borsato liever niet dat de PVDA zijn nummer 'Rood' zou gebruiken. "Echt verbieden kun je het niet, maar als je het als artiest niet wilt, moet je er wel wat van zeggen," aldus Verdel.

Weten welke artiesten nog meer ''liever niet'' zeiden? Beluister hier het volledige fragment:

Wat maakt een lied een goed campagnelied?


Lees ook: Adele boos op Donald Trump.

Gijs 2.0
Iedere werkdag van 12.00 tot 14.00 uur.
​DJ: Gijs Staverman

STER Advertentie
STER Advertentie