Whatsappen goed voor spellingskunsten jongeren




Je verwacht het niet!

10 januari 2019 08:39

Whatsappen, Facebooken en Instagrammen hebben een positieve invloed op de spellingskunsten van jongeren. Dat is de uitkomst van het onderzoek van taalwetenschapper Lieke Verheijen van de Radboud Universiteit. Waarom dat zo is? Wij belden Lieke vanmorgen even!


​Gekke afkortingen

Uit het onderzoek blijkt onder andere dat het helemaal niet erg is dat jongeren online gebruik maken van gekke afkortingen, emoji's en veel extra letters. Jongeren kunnen namelijk prima onderscheid maken tussen informeel schrijven op sociale media en formeel schrijven op school. 

Minder spelfouten

"Ik heb zelfs gevonden dat er een directe positieve invloed is van Whatsapp gebruik op spelling in schooltesten. Het leidt namelijk tot minder spelfouten", vertelt Lieke. Dat heeft er volgens haar vooral mee te maken dat jongeren door het gebruik van sociale media veel meer schrijven dan vroeger en dat ze hierdoor juist de delen van hun hersenen trainen die nodig zijn om goed te kunnen schrijven op school. 

Bekijk het hele gesprek in onderstaande video: 







Delen





Agenda


    Geen agenda items gevonden


Laat een reactie achter



Je moet minimaal 16 jaar zijn om deel te nemen aan deze dienst. Wil je meer informatie over hoe NPO omgaat met je gegevens, lees dan ons privacy statement

Plaats reactie



0 Reacties