'Bohemian Rhapsody' op nummer 1 in Top 2000




bekijk de top 3 van 2016

14 december 2016 09:40

De stemmen zijn geteld en het is duidelijk dat de Top 2000 een andere nummer 1 heeft: 'Bohemian Rhapsody' van Queen.


Dit is de top 3 van de achttiende editie van de Top 2000:

1. 'Bohemian Rhapsody' - Queen
2. 'Hotel California'- Eagles
3. 'Stairway To Heaven' - Led Zeppelin

De volledige lijst wordt op maandag 19 december bekendgemaakt.

Vorig jaar, na de aanslagen in Parijs, stemde Nederland voor John Lennons 'Imagine'. In 2010 en 2014 stonden Eagles op het hoogste podium en in 2005 'Avond' van Boudewijn de Groot.

Recordaantal stemmen

Dit jaar is er een recordaantal stemmen uitgebracht, namelijk 6,5 miljoen. Daarmee wordt het record van vorig jaar, 4,5 miljoen stemmen, ruimschoots verbroken. 2015 was al een recordjaar voor de Top 2000, want het aantal stemmen was toen twintig procent hoger dan 2014.

Top 3 per leeftijd

Stemmers tot 35 jaar stemden dit jaar massaal op Queen. Ook voor de groep 35-55 was de Britse band favoriet. Vijfenvijftigplussers gaven de voorkeur aan Hotel California. De top 3 per leeftijdsgroep ziet er als volgt uit:

Tot 35 jaar:
1. 'Bohemian Rhapsody' – Queen
2. 'Piano Man' - Billy Joel
3. 'Hotel California' – Eagles
 
35-55 jaar:
1. 'Bohemian Rhapsody' – Queen
2. 'Black' - Pearl Jam
3. 'Hotel California' – Eagles
 
Ouder dan 55 jaar:
1. 'Hotel California' – Eagles
2. 'Stairway To Heaven' – Led Zeppelin
3. 'Child In Time' – Deep Purple

Veertiende keer op 1

Freddie Mercury bestijgt opnieuw de troon in de lijst der lijsten met het magistrale 'Bohemian Rhapsody', dat dertien keer eerder de Top 2000 aanvoerde. De laatste keer was in 2013. Daarna stonden achtereenvolgens 'Hotel California' van Eagles en 'Imagine' van John Lennon op de eerste plek. 'Hotel California' stond in 2010 ook nog op nummer 1. De enige lijstaanvoerder van Nederlandse bodem was 'Avond' van Boudewijn de Groot in 2005.

Top 2000-dj's

Sinds 1999 hoor je in het staartje van het jaar de tweeduizend populairste nummers ooit, volgens de luisteraars van NPO Radio 2. Al die mooie muzikale herinneringen worden ook dit jaar weer aan elkaar geregen door ons dj-team. Behalve vertrouwde namen als Gerard Ekdom, Gijs Staverman, Rob Stenders en Wouter van der Goes, presenteren ook Ruud de Wild en Evelien de Bruijn dit jaar dagelijks twee uren tijdens de uitzending van de Top 2000.

Staat 'ie in de Top 2000?

Wil jij al eerder weten of de platen waar jij op gestemd hebt in de Top 2000 staan? Dan kun je vanaf 8 december terecht op de website staatieindetop2000.nl, waarop je kunt zien of jouw favorieten de lijst hebben gehaald.

Uitzending Top 2000

De Top 2000 wordt uitgezonden van Eerste Kerstdag 9.00 uur tot en met oudjaarsavond 24.00 uur.

      >> BEKIJK DE TOP 2000 VAN 2016 HIER <<

Top 2000-statistieken:
>> Top 10 binnenkomers
>> Stijgers, dalers en herintreders
>> Hoogste Nederlandse binnenkomer
>> Hoogste Nederlandstalige binnenkomer
>> Hoogste Nederlandse plaat in de lijst
>> Bowie, Prince en Cohen in de Top 2000
>> Waar staat de Pokémon-tune?

TOP 2000
25 - 31 december
Bekijk de lijst
#NPORadio2 #Top2000

De Top 2000 start Eerste Kerstdag om 9.00 uur op NPO Radio 2.





Delen





Laat een reactie achter




Plaats reactie



314 Reacties





Geschreven door:   Smithc779 5 april 2017 - 03:34 uur

Someone essentially help to make seriously posts I would state. This is the very first time I frequented your web page and thus far? I surprised with the research you made to make this particular publish incredible. Magnificent job! dkdedadeefkgkckd


Geschreven door:   Smithf651 30 maart 2017 - 15:39 uur

acquiring equivalent rss snag? Someone who's going to be aware of nice retort. Thnkx ceeefeakcckbbgkf


Geschreven door:   Smithe523 10 januari 2017 - 00:57 uur

You're so interesting! I don't think I have read anything like this before. So wonderful to discover somebody with some unique thoughts on this subject matter. Seriously.. thank you for starting this up. This website is one thing that is needed on the internet, someone with a bit of originality! afeddcgdcbceecea


Geschreven door:   Andre Hof 27 december 2016 - 10:00 uur

top2000 is ene mooie fantastische folklore geworden. Wel jammer dat af en toe nederlandse bands de lijst kapen doordat bv blof fans tientallen inzendingen doen. Ook claudia de Breij snap ik helemaal niets van had dat lied nog nooit gehoord totdat het in top10 opdook. sowieso moet je met jonge hits uitkijken,maar van mij mag een song meteen erin als ie goed is. overigens hebben heel veel mensen totaal geen idee wat een goed lied is., lods van eigen smaak of niet. Mensen die de eentonigheid van bv bruce sprinsteen, U2 of coldplay niet kunnen inzien. gelukkig blijft er genoeg goeds over.


Geschreven door:   Ad van Deelen 19 december 2016 - 08:12 uur

Muziek, met name de TOP 2000 van NPORadio 2, maakt de periode tussen Kerst en Oud & Nieuw elk jaar voor mij compleet.
Ik wens alle luisteraars een gezond, gelukkig en muziekvol 2017 .


Geschreven door:   peter 18 december 2016 - 15:08 uur

ieder jaar weer een geweldige afsluiting van het jaar. Ik wens het dj-team ontzettend veel plezier en succes met de uitzending


Geschreven door:   Thijs 16 december 2016 - 18:29 uur

Brothers in arms van Dire Straits mooiste nummer ooit gemaakt!!
Maar Telegraph road is ook een meesterwerk.


Geschreven door:   Claudia 16 december 2016 - 08:16 uur

Claudia de Breij in de top 10? ONMOGELIJK!!


Geschreven door:   I. Kooijmans 13 december 2016 - 19:50 uur

Echt heel jammer dat Pearl Jam niet op 1 staat.


Geschreven door:   San 13 december 2016 - 15:48 uur

Jammer dat de top 3 bijna altijd het zelfde is terwijl er zo veel andere mooie nummers zijn. Vorig jaar was super dat Imagine op nummer één stond geweldig nummer!!


Geschreven door:   John 13 december 2016 - 00:22 uur

Ik mis ook de mogelijkheid om te reageren op vorige reacties, tenminste een "like" en "dislike"


Geschreven door:   John 13 december 2016 - 00:16 uur

Gelukkig behoort Imagine niet meer tot de top-3 - ik hoop ook niet tot de top-20. Muzikaal gezien weerstaat die geen enkele vergelijking met bijvoorbeeld Nothing else matters (Metallica), Black (Pearl Jam), of vele andere wereldnummers, maar als je dan ook eens naar de tekst luistert, waarbij de multimiljonair zich schuldig verklaart aan alle honger in de wereld, zakt je broek af.


Geschreven door:   Mathijs 12 december 2016 - 17:09 uur

Daarbij wantrouw ik het stemmen tellen een beetje.
Ik denk dat we erg naïef zijn te geloven dat alle stemmen netjes en eerlijk geteld worden. De luistercijfers zijn belangrijker dan die paar obscure nummers in de lijst stoppen.

op de volgende site www.top2000info.nl kan je allerlei statistieken terug zien. Een voorbeeld: "My Hometown" van Bruce Springsteen, vanaf het begin (1999) op 1 jaar na (in 2000) onafgebroken in de lijst. Maar wat opvalt: in 1999 op plaats 604 en in 2001 op 497. Daarna dus altijd minstens in de top 700. best hoog dus. Wat is er dan aan de hand geweest in het jaar 2000???? Was er toen een algemeen stemverbod tegen dit (blijkbaar toch wel populaire) nummer? Of gewoon "even vergeten" toe te voegen door de redactie? Zo zijn er (al zoekende, toch een leuke site) nog meer van dit soort voorbeelden te vinden.
Met andere woorden: terwijl iedereen zich druk maakt om de lijst der lijsten (gratis PR!) is die lijst echt niet zo democratisch gekozen als wij denken.

En hoe heette die Groningse folkzanger ook alweer?......;)


Geschreven door:   Joost 12 december 2016 - 17:01 uur

Nou er is wel duidelijk meetbaar dat Running Up That Hill van Kate Bush één van de beste nummers aller tijden is.
Evenals Stairway To Heaven van Led Zeppelin. En dat Adele met haar overslaande stemmetje inderdaad wel mag
verdwijnen. Maar we gaan het beleven allemaal. We pakken door, linksom of rechtsom parkeren we de bus voor
dit mooie affiche om maar eens wat achterlijke vette modetermen te gebruiken.


Geschreven door:   Mathijs 12 december 2016 - 16:55 uur

Top2000 = een volkslijst (maw mensen stemmen op wat ze kennen) daarom krijgen historische acts (die echt beteknisvol zijn geweest voor ene bepaald genre of een club trouwe schare fans hebben) als James Brown, Marvin Gaye, Curtis Mayfield, Bob Dylan (ja ook hij..), The Band, Wire, Stooges, Velvet Underground, Isley Brothers, Kraftwerk, King Crimson, Public Enemy, Sigur Ros, Dusty Springfield, Chuck Berry, Jimi Hendrix, Stone Roses, Pavement, Huskur Du etc. etc. (de lijst is eindeloos, en er zijn wel honderden artiesten die extra gehoord zouden moeten worden, ook door mij)
relatief weinig of zelfs geen stemmen.
Dat is gewoon de macht van de meerderheid. Echter de npo zou hier in wel een prominentere rol in kunnen spelen. Steeds vaker gaat men op 'safe'. Dat is jammer. En mede daardoor krijg je veel Guus Meeuwis naast weinig Bob Dylan in een "LIJST DER LIJSTEN".

Maar wat betekent dat eigenlijk: de beste liedjes allertijden? Waarom hoort Bohemian Rhapsody op 1? Ik vind het een geweldig nummer, maar wie bepaald dat dit het zogenaamde het beste nummer allertijden is? Dat lijkt me niet echt meetbaar. Puur een kwestie van smaak en ook een beetje gewenning denk ik.

Mijn hoop blijft dat de keuzelijst nog democratischer wordt: alle nummers die aangedragen worden automatisch toevoegen en hetzelfde geldt voor de nummers die inmiddels verdwenen zijn uit de lijst.
Desondanks een leuke afsluiter van het jaar


Geschreven door:   Loek 11 december 2016 - 14:30 uur

Claudia de Breij hoger dan Michael Jackson, waar gaan we naartoe? poppenkast die hele top 2000!!!


Geschreven door:   Rolf 11 december 2016 - 13:51 uur

De hemel zij geloofd en geprezen. Die vreselijke one hit wonder "Gangnam style" is er uit


Geschreven door:   Blunt Axe 11 december 2016 - 11:41 uur

Lachen,gieren,brullen! Al die stakkers van NPO Radio 2 die elk jaar niets anders kunnen verzinnen dan campagne te voeren tegen Bohemian Rhapsody. Speciaal voor jullie en al die anderen nog even dit: BOHEMIAN RHAPSODY DE TERECHTE NUMMER EEN.
En wat is het probleem willen de mensen wat anders: ga dan stemmen. En over iets anders op 1, iedereen heeft het over Black van Pearl Jam. Ik zou zeggen: Jeremy van Pearl Jam. Nog vele malen beter!! Of van nog recentere datum: Diamonds van Boxer Rebellion. Betoverend mooi, en uit 2013.


Geschreven door:   BoQueen 10 december 2016 - 15:42 uur

ik stem expres niet op een nummer die in de top 100 staat, want die platen die komen er toch wel... nee, ik vind de onderkant van de top 2000 leuk: de 1000 aan de onderkant, die zijn interessant en hebben mijn volle aandacht. Misschien zet ik de laatste dag radio 2 wel niet meer aan. altijd hetzelfde! Nee, geef mij maar de eerste dagen van die week!


Geschreven door:   Ruud 10 december 2016 - 15:16 uur

Helemaal onverwacht is deze top 3 niet.
Hoe de verdere lijst eruit ziet nog even wachten.

Voorstel voor een volgende keer:
Om vervuiling van een lijst als deze tegen te gaan, en er echt de 'top' in te hebben staan, is het dan niet beter om te zeggen dat nummers/hits minimaal 3 of 5 jaar oud moeten zijn?
Als Adele dit jaar 4 hits heeft gehad vind je die bijna zeker terug in de Top 2000.
Maar wie kent haar nog over 3 Jaar? Of 5 jaar?
Je voorkomt zo dat eendagsvliegen de Top vervuilen.

Ruud


Geschreven door:   Richard Bohmer 9 december 2016 - 23:32 uur

Pfffff..... altijd dezelfde nummers in dit soort lijsten.... echt vernieuwende en niet commerciele muziek komt nooit ergens aan bod, behalve in je vrije keuzes (en die is wat mij betreft ook veel te kort).
Hier wat VERNIEUWENDE muziek en bands om zeker eens te gaan beluisteren en te bekijken:
Electric Litany
Than.Eye
Anna Von Hausswolff
Chelsea Wolfe
Nostalghia
The Foreign Resort
The Joy Formidable
etc......dus mensen, ga op ontdekking en laat je verrassen!


Geschreven door:   Bertus 8 december 2016 - 23:46 uur

Onbegrijpelijk hoe weinig platen van Buddy Holly erin staan, voor mij al een reden om minder vaak te luisteren.


Geschreven door:   Arjan Mulder 8 december 2016 - 14:59 uur

Hoera !! Eindelijk staat RUSH ook in de Top 2000, die band verdient het zo ontzettend !! Ruim 40 jaar maakt deze band platen, tourde de wereld rond en een voorbeeld voor heel veel rockbands. Aan het touren is helaas, na de zomer van 2015 een eind gekomen. Of er nog een album komt is maar de vraag. Maar heel erg super dat hun muziek voorleeft in de Top2000.


Geschreven door:   Wia 8 december 2016 - 08:39 uur

Ik kijk er weer na uit de top 200
Veel s6 met juilie programma


Geschreven door:   John 8 december 2016 - 01:26 uur

even een top 2000 check gedaan. Vreemd geen enkele plaat van Slade, net zo populair destijds als Queen.


Geschreven door:   Thijs 7 december 2016 - 14:53 uur

De top van de top 2000 is al jaren doorgestoken kaart. Bohemian Rhapsody heeft niks te zoeken in de top 10.


Geschreven door:   Eric 7 december 2016 - 14:33 uur

Ruttes lijst getuigt van "ach ja, roept u maar... oh ja, da's ook een mooi numer". Maar ja, wat wil je? Op VPRO Zomergasten liet Rutte ook al z'n political correctness zien door als keuzefilm "Intouchables" voor te dragen. Bweh.


Geschreven door:   Michel 7 december 2016 - 14:24 uur

Veel muziek en stemmers van een ietwat oudere generatie. Herkenning en herinnering aan weleer. Net als sommige artiesten die ons ontvallen zijn het afgelopen jaar, zijn ons ook luisteraars en stemmers ontvallen.

De Top 2000 is vaak een gezellig luisterfeest en moet dat ook blijven. Echter soms ontroerd een nummer ons zeer omdat de muziek, sterker dan vele andere zaken, ons terug doet denken aan een overleden dierbare. In grote tegenstelling tot het het wegvallen van bekende muziekkanten wordt een persoonlijkverlies vaak collectief al na korte tijd verzwegen.

Juist in de Top 2000 ervaar ik het als vreemd dat er nooit een herinnering van deze aard voorbij komt, niet van een disc jockey zelf maar ook niet van een luisteraar. Alleen zelden aanstippen zou al voldoende kunnen zijn. Het weglaten van (deze) emotie uit een muzieklijst als deze voelt kil,oppervlakkig en onnatuurlijk.

Succes met jullie geweldig radioprogamma, ik ga er ondanks deze kleine kanttekening erg van genieten.


Geschreven door:   Sandra van bakel 6 december 2016 - 23:00 uur

Kan niet wachten


Geschreven door:   Hans van Marwijk 6 december 2016 - 20:50 uur

Mooi hoor, dat record aantal stemmen voor de Top 2000. Maar liefst 6,5 miljoen zijn er uitgebracht. Dit ''record'' moeten we echter in perspectief zien. In tegenstelling tot de eerste jaren, toen het maximum 15 stemmen per persoon was, is de laatste jaren het aantal stemmen per persoon stelselmatig verhoogd. Dit jaar mocht je voor het eerst maar liefst 35 stemmen uitbrengen. Dat is een mooie manier om je eigen record jaarlijks te verbreken, als het aantal stemmers ongeveer gelijk blijft. Ik heb zelf 35 stemmen uitgebracht, maar mijn vrouw en dochters hielden het op 20. Een gemiddelde van ongeveer 25 stemmen per persoon lijkt mij daarom een goede aanname. Rond de 260.000 mensen (ca. 2 % van de Nederlanders) hebben dit jaar dus gestemd voor de Top 2000. Het aantal stemmers is daarmee beduidend minder indrukwekkend dan het aantal stemmen. Ik ben zelf ook niet onder de indruk van de nieuwe koers die Radio 2 sinds dit jaar vaart. Het is een soort mengelmoesje geworden van Radio 2, 3FM, Radio 538 en Q-music. Men wil kennelijk een jonger publiek trekken, maar de eigen identiteit is verdwenen. Ik ben daarom sinds begin dit jaar afgehaakt als trouwe luisteraar. Toch verheug ik me weer op die heerlijke Top 2000, de mooiste muziekweek van het jaar. Helaas moet ik enkele vertrouwde Radio 2 dj's missen, maar de Top 2000 wil ik toch tot in lengte van jaren blijven volgen. Any way the wind blows.


Geschreven door:   ida stuivenberg 6 december 2016 - 20:50 uur

jammer van de nummer 1 voor mij is dit helemaal geen top 2000 nummer.


Geschreven door:   Josa 6 december 2016 - 20:07 uur

Wordt weer genieten! Alleen jammer dat er steeds meer dj's van o.a. 3 fm en andere stations overlopen naar radio 2 , en nu ook nog de top 2000 gaan presenteren. Ik zit daar niet op te wachten.


Geschreven door:   Bart 6 december 2016 - 17:50 uur

''Mijn hemel, wat werd er een goeie
muziek gemaakt ruim 40 jaar geleden, werkelijk niet te geloven''

Dat wordt er nogsteeds, mensen zijn alleen te lui op er naar op zoek te gaan en verwachten dat er op de
radio baanbrekende muziek gedraaid wordt, dan moet ik je helaas teleurstellen; dit zal nooit gebeuren.
Zeker in dit internet-tijdperk is het gemakkelijker dan ooit om muzieksuggesties te vinden op basis wat je al
goed en leuk vindt. Daarnaast, hoe ''leuk'' zou het zijn als er tegenwoordig allemaal kopieën van bands uit de jaren
60/70 zouden zijn. Dan krijg je weer gezanik over originaliteit en is het wéér niet goed.


Geschreven door:   Joost 6 december 2016 - 14:45 uur

Get wat jammer weer, weer dezelfde nummer 1. Draai de Top 100 aller tijden van V e r o n i c a van 1973 nog maar eens. Volgens mij
kwam Stairway To Heaven toen binnen op een twaalfde plaats en het sloeg in als een bom!
En als je die lijst nog eens bekijkt, dan weet je waarom de Top 2000 daar nooit aan kon tippen. Mijn hemel, wat werd er een goeie
muziek gemaakt ruim 40 jaar geleden, werkelijk niet te geloven. En nu moeten we het doen met 20 keer Blof, Marco, Jeroen van den Boom, etc.
Ja, zelfs Typhoon en Racoon. Ach alles is wel gedaan zo langzamerhand....


Geschreven door:   john.vermeulen 6 december 2016 - 01:21 uur

gelukkig weer op 1 Queen


Geschreven door:   Marsting 5 december 2016 - 22:47 uur

Queen heeft veel nummers in de top 2000 staan waarvan er de 2 ultieme nummers Innuendo en BR instaan van buitengewoon niveau(ook volgens de lijsten)
Toch hebben ze nog een paar juweeltjes gemaakt op Queen 2 nl. Father to son, White queen en The March of the black queen.
Queen 2 vindt ik zelfs het beste album dat ze hebben gemaakt.
Misschien volgend jaar stemmers vinden voor deze nummers en de wat mindere queen nummers eruit.
Dan blijven alleen de juweeltjes in de lijst over.
Dat geld ook voor andere supergroepen zoals Coldplay, Beatles, U2, etc. Ook die hebben juweeltjes en wat gewonere nummers.
Alleen de juweeltjes erin zodat er meer plaats overblijft voor andere nummers.


Geschreven door:   Gijs 5 december 2016 - 22:40 uur

Tja, zo werkt democratie :) De meeste stemmen gelden.


Geschreven door:   Niels van beurden 5 december 2016 - 22:38 uur

Mijn traditie is dat de radio na child in time (meestal nummer 4) gewoon uit gaat


Geschreven door:   Marcel Gotje 5 december 2016 - 21:50 uur

Grootheden als De Stones staan veel te laag en worden ingehaald door ene Marco Borsato en andere laagvliegens internationaal gezien etc zegt veel over de top2000


Geschreven door:   Marcel Gotje 5 december 2016 - 21:47 uur

Al jaren hetzelfde en erg voorspelbaar.
Veel nietszeggende nummers en artiesten , staan vaak te hoog en grote helden als bv Stones staan vaak te laag. Heb er steeds minder mee....


Geschreven door:   Marcel Gotje 5 december 2016 - 21:44 uur

De jaren hetzelfde en te veel nieuwe nietszeggende nummers en artiesten. Voorspelbaar


Geschreven door:   Klaas Jan Dijkstra 5 december 2016 - 21:01 uur

Oliebollen tijdens Oud en Nieuw. Pakjesavond met Sinterklaas en Zwarte Piet. De kerstboom versieren met Kerstmis. De vrijmarkt tijdens Koningsdag. Eieren schilderen en de meubelboulevard met Pasen. En Bohemian Rhapsody luidt het oude jaar uit. Wij Nederlanders houden van tradities.

Ik had niet verwacht dat Bohemian Rhapsody na twee jaar afwezigheid haar troon weer op zou eisen. David Bowie of Prince. Dat waren toch de gedoodverfde favorieten om John Lennon's Imagine van de nummer één positie te verdrijven. Hun overlijden sloeg dit jaar in als een bom. De wereld stond even stil. Tenminste bij de schrijvende pers en de fijnproevers. Maar de silent majority laat opnieuw van zich horen.

Dit keer zijn het geen blanke boze mannen. Geen stemmers omdat ze tegen zijn. Nee, dit zijn stemmers die voor zijn. Voor traditie. Vlak voordat de champagnekurk tegen het plafond spat willen we Mama mia mama mia mama mia let me go meeblèren. Willen we luchtgitaar spelen en willen we worden ontroerd: nothing really matters to me - and the wind blows. Het leven in al zijn facetten in een opera van 5 minuten en 55 seconden.

De oorsprong van de traditie start op 31 oktober 1975. De dag dat Bohemian Rhapsody op single wordt uitgebracht. Het jaar dat de eerste succesvolle homecomputer of de markt komt: de MITS Altair 8800. Het jaar dat computersoftwarebedrijf Microsoft wordt opgericht en waarin we worden opgeschrikt door de treinkaping bij Wijster. Na een aarzelende start komt in de kerstweek - een koninklijke timing - Bohemian Rhapsody op 15 binnen in de top 40. Via de vierde en de tweede plaats belandt de plaat vervolgens drie weken op één. Na 11 weken verdwijnt de single via de 37ste plaats de hitparade. Geloof me, dit is belangrijke detailinformatie.

De voorloper van de top 2000 is wat mij betreft Veronica's Top 100 Allertijden. Hetzelfde concept, alleen 1900 nummers minder. In 1968 gestart en uiteindelijk door de Top 2000 weggevaagd. Veronica stopt er in 2001 mee. In mijn analyse neemt de Top 2000 het stokje in 1999 over van de Top 100 Allertijden. De resultaten zijn majestueus. Bohemian Rhapsody komt in 1977 binnen op nummer drie en staat in 1985 voor het eerst op de eerste plaats. Het komt maar twee keer voor dat hij twee aaneengesloten jaren niet op één staat. Natuurlijk staat het epos in alle 38 edities in de lijst; alleen in 1983 is dat buiten de top 3 (vier). In totaal staat de plaat 22 keer op nummer één. Tweeëntwintig keer.

Op 24 november 1991 - dit jaar 25 jaar geleden - overlijdt Freddy Mercury. Bohemian Rhapsody wordt opnieuw uitgebracht en de geschiedenis herhaalt zich. In de kerstweek vindt de glorieuze re-enty plaats. Opnieuw op 15. En via exact dezelfde route - de vierde en tweede plaats - wordt nu net niet de eerste plaats gehaald. Het is natuurlijk geen sprookje. Queen blijft nog 3 weken op twee staan en verlaat na 10 weken, opnieuw via 37ste plaats, de top 40.

De ruwe-bolster-blanke-pitbeleving dat het nummer in zich heeft, het scala aan muziekstijlen wat de revue in nog geen zes minuten passeert, het even in jezelf keren voordat het nieuwjaarsfeest losbarst maakt Bohemian Rhapsody tot de ideale afsluiter van het jaar: Is this the real life? Is this just fantasy?



Lees meer op: kjmuziek.webnode.nl


Geschreven door:   Rolf 5 december 2016 - 17:57 uur

Queen op 1....had ik 2 jaar geleden al voorspeld. Waarom? Omdat het dit jaar de 25e sterfdag van Freddie is. Dat is de reden dat ie de afgelopen 2 jaar niet op nummer 1 stond. Terecht nummer 1 overigens als je ziet hoe dit nummer in elkaar gezet is, laat staan gespeeld. Fenomenaal!


Geschreven door:   Thijs 5 december 2016 - 15:28 uur

Grappig dat velen denken dat er 6.5 miljoen mensen gestemd hebben. Het gaat om aantal stemmen, niet aantal personen. Deel de miljoenen door 35 en je ziet vertegenwoordigend Nederland. Nog geen 200.000. Hoogstwaarschijnlijk zijn +/- 50% conservatieve babyboomers. Ta-da, de top 3. Vat het niet al te negatief op hoor, het zijn goede nummers, alleen wat gedateerd.


Geschreven door:   Peter Beijer 5 december 2016 - 15:23 uur

Gelukkig staat het Magnum Opus van de afgelopen 50 jaar popmuziek weer op de plaats waar het hoort. Nummer 1. Onderschat de rol van Roger Taylor niet. Hij is de man van de hoge tonen. Met de gitaarsolo van Brian May, de bas van John Deacon en de magistrale Freddy Mercury is dit nummer klassiek en zal het over 100 jaar nog te horen zijn. Mercury staat dan in een lijst met Beethoven en Mozart. Een meesterwerk !


Geschreven door:   Bart 5 december 2016 - 14:41 uur

''Ik heb niet meer gestemt,want er staan er steeds meer nummers in van heden..[2000-20 12-nee sorrie niet aan mij besteed]''

Daar heb je er weer één, zo iemand die de valse assumptie maakt dat er geen goede muziek meer is of wordt gemaakt anno 2016. Ga eens
op onderzoek uit in plaats van alleen maar naar de radio te luisteren.


Geschreven door:   Kevin 5 december 2016 - 14:38 uur

Wat een spanning en sensatie toch altijd, die Top 2000.

1999
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Child In Time

2000
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Stairway To Heaven

2001
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Stairway To Heaven

2002
1. Bohemian Rhapsody
2. Child In Time
3. Hotel California

2003
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Child In Time

2004
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Child In Time

2005
1. Avond
2. Bohemian Rhapsody
3. Hotel California

2006
1. Bohemian Rhapsody
2. Avond
3. Hotel Calfornia

2007
1. Bohemian Rhapsody
2. Avond
3. Hotel Calfornia

2008
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel Calfornia
3. Avond

2009
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel Calfornia
3. Avond

2010
1. Hotel California
2. Bohemian Rhapsody
3. Avond

2011
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Child In Time

2012
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Stairway To Heaven

2013
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Stairway To Heaven

2014
1. Hotel California
2. Bohemian Rhapsody
3. Stairway To Heaven

2015
1. Imagine
2. Bohemian Rhapsody
3. Hotel California

2016
1. Bohemian Rhapsody
2. Hotel California
3. Stairway To Heaven


Geschreven door:   Koen Hezemans 5 december 2016 - 14:17 uur

Ik had eigenlijk Justin Bieber op nummer een verwacht, hij weerspiegeld de samenleving van jong tot oud, een artiest die in de geschiedenisboeken terug te vinden zal zijn.


Geschreven door:   Michel Beijer 5 december 2016 - 13:24 uur

Helaas weer geen Pink Floyd op 1. Comfortably Numb of Time mogen van mij de lijst wel aanvoeren.


Geschreven door:   Michael 5 december 2016 - 13:18 uur

Als je elk jaar meer nummers mag stemmen, is het natuurlijk niet zo gek dat het record verbroken wordt...Het aantal stemmen is namelijk domweg het aantal liedjes dat gekozen is en niet het aantal mensen dat stemt...beetje erg misleidend, al geeft het wel een beter beeld als er op meer nummers gestemd mag worden natuurlijk!!!


Geschreven door:   alievh@live.nl 5 december 2016 - 13:06 uur

Zoals nummers als Yello rose of Texas..staat die er ook in???of?.......Ik heb niet meer gestemt,want er staan er steeds meer nummers in van heden..[2000-2012-nee sorrie niet aan mij besteed]


Geschreven door:   henk 5 december 2016 - 12:42 uur

voor alle zeurpieten die deze lijst niks vinden en gepikeerd zijn dat hun Rhianna Miley Cyrus of stab a Knife Just in Bieder bagger blote tieten en draaikonten rotzooi er niet instaat!!!!
BOEHOEEEEEE....SNIK SNOTTER HET IS NIET EERLIJK....BOEHOEEEE MAMMIEEEEE
:) :) :)


Geschreven door:   henk 5 december 2016 - 12:37 uur

deze lijst is een momentopname,ik kan wel 50 van dit soort lijstjes maken!
dus maak je eigen lijst en sla hem op kan je altijd luisteren naar je eigen favoriete muziek want daar gaat het toch om?


Geschreven door:   Frans Bos 5 december 2016 - 08:47 uur

Dit is volgens mij statistisch niet mogelijk dat met een populatieverandering van de afgelopen 15 jaar er toch weer dezelfde top3 uitkomt.
Dat stemmen is puur fake!. Jullie hebben die lijst allang zelf samengesteld.
Verder zou juist de top3, of eigenlijk de top 20 volledig onbekend moeten blijven totdat deze uitgezonden gaat worden zodat men tot het laatste nummer in spanning blijft wat de nummers 20 t/m 1 zijn.


Geschreven door:   Erwin Nijhof 5 december 2016 - 01:03 uur

Heeerlijk kan mijn geluk niet op dat mijn gedroomde nummer 1 Queen is met "Bohémian Rapsodi". Het wordt weer ouderwets meezingen,van het oude naar het nieuwe jaar. Zo hoor je ook het oude jaar uit en het nieuwe jaar in te gaan. (Sorry vrienden dat dit niet jullie nummer 1 is)


Geschreven door:   Ronald 4 december 2016 - 23:52 uur

Wat een azijnpissers weer hier als het je niet bevalt, luister dan niet


Geschreven door:   Jan Holt 4 december 2016 - 22:11 uur

Weer de zelfde top 3. Maar wel weer 1 waar ik volledig achter sta!!!.
Alle 3 schitterende nummers!


Geschreven door:   Kevin 4 december 2016 - 17:52 uur

Zucht.. En wéér dezelfde top 3, alleen dit keer in een andere volgorde. Met de komst van het internet is muziek de das omgedaan... Voor degenen die NIET van muziek houden, dan. Een eerste reactie op mijn eerder vermelde teleurstelling zal vast iets in de trant van 'maar er wordt helemaal geen goede muziek meer gemaakt!' zijn, zo zonde hoeveel bands en artiesten gewoon nooit gevonden of beluisterd zullen worden door meer dan een paar honderd mensen. Jammer, die luie, nostalgische mentaliteit van mensen, er is zoveel meer dan de radio en de ''bekende'' liedjes.


Geschreven door:   Nelly Aarten 4 december 2016 - 16:17 uur

Had zo graag gewild dat David Bowie met Heroes in de top 3 zou komen. Hij was een mijn held en veel te jong overleden. Maar de muziek van Queen blijft geweldig. De nieuwe cd van de Rolling Stones is net te laat uit. Super goed. Misschien volgend jaar hoog in de lijst.Ik ben ruim 68 jaar en stem al jaren op de lijst en verheug me op de dagen tussen Kerst en Nieuwjaar. Voor jong en oud is het weer genieten van de gevarieerde muziek.


Geschreven door:   Ineke nuesin 4 december 2016 - 15:58 uur

Jammer had het dit jaar graag anders gehad begint een beetje eentonig te worden maar zetten hem wel uit voor die tijd voor de rest is het volop genieten fijne feestdagen


Geschreven door:   Walt 4 december 2016 - 15:51 uur

Zal weer leuk worden zo. Mooi dat het een optelsom is van vele diverse stemmen. Oh ja, die gefrustreerde mannen met commentaar mogen blij zijn dat muziek leeft. Commercieel of niet. De diversiteit in keuzen kleurt prachtig. Kan mij het schelen dat mijn dochter van 13 ook op Nicki Minaj stemt. Ze stemt iig. Haha. Zelfs op Radar Love!


Geschreven door:   Ton 4 december 2016 - 14:47 uur

Ik sluit me volledig aan bij de reactie van Mathijs. In het kort:
"IEDER nummer dat ooit in de Top 2000 lijst heeft gestaan terug laten komen in de keuzelijst".
"Mij maakt het niets uit als Nick & Simon 12 keer in de keuzelijst staat, maar alsjeblieft geef andere nummers ook een kans!".
Het is toch te gek dat vele oude rock- en soulnummers, waar nota bene de huidige rock, hip-hop en dance muziek op gestoeld is, niet eens meer de keuzelijst halen.
Radio 2... dit moet anders.
Enne..... dat Nick en Simon er 12x in staan..... pffff........ wat een armoede...., en wat laten jullie de oren hangen naar de commercie......


Geschreven door:   Ernius 4 december 2016 - 12:25 uur

Ik stem op Bohemian Rhapsody uit pure afkeer van alle andere top10 nummers. Ouwe draken. Misschien een idee om ook negatieve punten te mogen geven? Dan wordt de top3 vanzelf anders


Geschreven door:   kevin 4 december 2016 - 11:56 uur

hoop dat al mij 35 liedjes in de top 2000


Geschreven door:   Arno 4 december 2016 - 11:55 uur

Jammer dat de meeste vasthouden aan de nummers die elk jaar in de Top 2000 staan. Ik heb 35 nummers ingebracht en denk dat er 5 in de top 2000 staan. Zou leuker zijn als meer mensen divers kiezen zodat er nieuwe of andere nummers in komen. Zorgt voor meer verrassend effect.


Geschreven door:   Henk 4 december 2016 - 11:53 uur

Vreemd dat jullie wel weten wie 1, 2 en 3 staan, maar dat de volledige lijst pas op 19 dec bekend is


Geschreven door:   Bram keller 4 december 2016 - 07:12 uur

Shit ik ben al weer te laat met invullen.


Geschreven door:   dirk 4 december 2016 - 03:04 uur

Hoeveel forums zijn er over de top 2000 van radio2 ?

Ben ik met de ene bezig blijkt er dus nog een tweede te zijn. En dat alleen al op de site van radio2.
\
Misschien even samenvoegen.


Geschreven door:   Jaap 4 december 2016 - 00:50 uur

Ik ga 8 december direct kijken of Instant Karma van John Lennon nu eindelijk eens in de top 2000 staat.


Geschreven door:   Ellie 4 december 2016 - 00:10 uur

Eigenlijk vind ik het jammer dat delijst al van te voren bekend gemaakt wordt. Ik zou het veel leuker vinden om de lijst zich te zien uitrollen tijdens de uitzending. Maar dat vind ik elk jaar


Geschreven door:   Anita 3 december 2016 - 23:24 uur

Geen idee of ik ga kijken naar de top 2000.
Misschien de eerste dagen, maar zeker niet de laatste dag.
De eerste dagen zijn juist de mooiste.
En de top 3, nou we weten het nu wel!!!
Ook eens tijd voor een verandering en niet altijd dezelfde meuk.


Geschreven door:   Mathijs 3 december 2016 - 22:02 uur

Als de NPO en RADIO 2 in het bijzonder echt ballen heeft zetten ze volgens jaar IEDER nummer dat ooit in de Top 2000 lijst heeft gestaan terugkomen in de keuzelijst en voegen ze iedere huidige vrije keuze automatisch toe aan de keuzelijst van volgend jaar.

Het is toch een publieke omroep nietwaar, of laat men zich ook leiden door commercie en zijn ze bang dat de grote massa afhaakt?
Tijd voor actie!

Mij maakt het niets uit als Nick & Simon 12 keer in de keuzelijst staat, maar alsjeblieft geef andere nummers ook een kans! Pas dan mag je spreken van De Lijst Der Lijsten

ik kom wel mee helpen ' tellen' ....vrijwillig


Geschreven door:   Sasja van Rijsewijk 3 december 2016 - 21:06 uur

De leukste dagen van de top 2000 zijn de eerste dagen, dan hoor je nummers die bijna nooit meer op de radio worden gedraaid. De echte pareltjes zeg maar.


Geschreven door:   Herman 3 december 2016 - 21:06 uur

Piano onder de jongeren bijna het meest gekozen. Heeft de jeugd dus toch goede smaak!!


Geschreven door:   Cor 3 december 2016 - 20:55 uur

Gatverdamme. Weer dat ouwedozennummer van Queen op nummer 1. Bah. Ga uit protest dit jaar niet naar de Top2000 luisteren. Met 800 cd's en lp's kom ik de feestdagen wel door.


Geschreven door:   Herman 3 december 2016 - 20:22 uur

Net te laat met stemmen helaas maar ik kijk al weer rijkhalzend uit naar de tijd dat we weer kunnen genieten van een hele hoop echte muziek waar ze vandaag de dag nog een puntje aan kunnen zuigen.


Geschreven door:   Marnix 3 december 2016 - 19:59 uur

Ik kijk er weer naar uit! Heerlijk wat een geklaag hier ook. Het is maar een lijstje. Mocht je niet van Bohemian Rhapsody houden, zet dan gewoon na Hotel California je Radio uit. :-). Opgelost. Ik zet de radio iig harder en zing nog harder mee.


Geschreven door:   Tonnie 3 december 2016 - 19:18 uur

Worden al die vrije keuze nummers wel van meet af aan genoteerd?
Er zijn natuurlijk heel wat nummers die never nooit een kans maken. Maar dat weet je van te voren niet. Ik heb bv een Russisch en Jiddische song geplaatst. Het zou mij verbazen dat er meer mensen zijn die deze op hun lijst hebben.


Geschreven door:   Rita 3 december 2016 - 17:44 uur

Dit was al een geweldige week. Voorpret.
Nu nog even wachten op de hele lijst.


Geschreven door:   Ton 3 december 2016 - 17:30 uur

Ik had toch zo gehoopt dat er een keer een van die geweldig mooie composities van Pink Floyd in de top 3 zou staan.
Volgend jaar dan maar?


Geschreven door:   joeps smeets 3 december 2016 - 17:02 uur

Goede nummers ontegenzeggelijk. Had wat meer vernadering gehoopt.


Geschreven door:   Ghislaine 3 december 2016 - 16:50 uur

Heel blij met Queen maar sowieso heel blij met top 2000 ,is weer genieten .... en mensen ik hoop jullie ook !!!!


Geschreven door:   John goudkuil 3 december 2016 - 16:19 uur

Jammer van Queen op een meest gestemd door mensen die 10 jaar oud waren in die tijd black van pearl jam op een graag en ga eens langs eddy verder verder veel luister plezier


Geschreven door:   Hans van Marwijk 3 december 2016 - 16:00 uur

Voor Rogier nog even: het zijn 6.500.000 stemmen en dan dus ergens tussen de 250.000 en 300.000 mensen die gestemd hebben. Dat is maar 2% van Nederland. De andere 98% mag niet zeuren ...


Geschreven door:   Rogier Rumke 3 december 2016 - 15:32 uur

eigenlijk een vraag, want het scheelt nogal. Hebben 6.500.000 mensen een stemlijst ingezonden of zijn er totaal 6.5 miljoen nummer genoemd in dan dus ongeveer 250.000 stemlijsten?


Geschreven door:   Jeroen 3 december 2016 - 15:29 uur

Als je kijkt naar top100 noteringen van artiesten over alle jaren van de top2000 heen tot en met 2015 dan zie je U2 bovenaan staan met 70 noteringen, nog boven de Beatles met in totaal 68 noteringen en pas op de derde plaats Queen samen met Pink Ffloyd op 63. (bron: tiptop2000.nl/blog). Ben benieuwd hoe de verhoudingen dit jaar liggen, ik verwacht dat Pink Floyd over een paar jaar wel bovenaan staat in dit lijstje.


Geschreven door:   riet lutgens 3 december 2016 - 14:27 uur

volgend jaar geen voorkeurslijst....dan ziet de top 2000 er heel anders uit.
dan zie je pas welke echte muziekliefhebbers kiezen.
het is makkelijk om uit een lijst te kiezen.
maar voor radio 2 is een voorkeurslijst makkelijker tellen......


Geschreven door:   WilcoVx 3 december 2016 - 14:25 uur

ach ja, het nu eenmaal een MASSA produkt geworden. de netmanagers zullen wel in hun nopjes zijn met het resultaat. maar goed, ontkom er niet aan om zo afntoe toch even wat uit de lijst te gaan luisteren. ;-)


Geschreven door:   Cees 3 december 2016 - 14:24 uur

Sluit me helemaal aan bij bij Flip. Zoveel andere goede muziek en dan toch weer Queen. Jammer.
Is zeker geen slecht nummer maar dit lijkt toch wel een beetje op kudde gedrag wat betreft het stemmen.


Geschreven door:   Flip Deen 3 december 2016 - 13:31 uur

Wat een saaie top 3. Ik zou het graag anders zien. Er is zoveel andere goede muziek. Maar ja het volk spreekt en heeft dus gelijk. Een vlakke smaak net als het land.


Geschreven door:   robstein 3 december 2016 - 13:20 uur

@Bram van de kanshebbers is Child in Time ook mijn keuze en daar stem ik al jaren op. Maar goed, ik kan de keuze voor Queen goed begrijpen.


Geschreven door:   Bram 3 december 2016 - 13:00 uur

Alweer Queen? Ik hoop toch echt dat Deep Purple - Child in time volgend jaar op nummer 1 staat. Het begint onderand echt eentonig te worden....


Geschreven door:   Jeroen 3 december 2016 - 12:44 uur

mooi site die tiptop2000.nl/blog goeie tip dank je wel


Geschreven door:   Ron 3 december 2016 - 12:40 uur

Hoe ziet de lijst er uit als we alleen de nederlandse artiesten laten zien of alleen songs uit een bepaald releasejaar, tiptop2000.nl/blog laat de top2000 op een andere wijze zien.


Geschreven door:   Jan M 3 december 2016 - 12:25 uur

Geweldige top 3 En Queen is de nummer een van alle tijden


Geschreven door:   Rob 3 december 2016 - 12:13 uur

Geen verrassing in de top 3, was te verwachten, kwaliteit verloochend zich niet en komt altijd boven drijven.


Geschreven door:   Ronald 3 december 2016 - 12:11 uur

@pnalty Voor iedereen die er net zo over denkt is er een alternatief, de snob 2000 :-)


Geschreven door:   robstein 3 december 2016 - 12:02 uur

ik heb er zelf niet op gestemd maar Queen met BR is een waardige nummer 1. Eigenlijk waren er altijd speciale acties voor nodig om Queen niet op 1 te laten krijgen, wat voor mij niet hoeft. Laat de keuze aan de luisteraars en 14 keer nummer 1 is duidelijk.


Geschreven door:   Pnalty 3 december 2016 - 11:33 uur

Ik zie in mails staan , paar dagen mooie muziek.
ik heb nog zoveel mooie muziek die je nooit hoort . Neem een Marillion met Steve Hogart,
Of een cd van Peter Gabriell . Zo kan ik nog wel een paar namen opnoemen
Zoveel goeie muziek gemaakt draai dat ook eens .
Als ik doordeweeks ook luistert het is allemaal dezelfde platen door de jaren heen.
Dan vind ik niet gek ook dat iedereen op die voorkeurslijst stemt .
Doe het volgend jaar eens zonder voorkeurslijst , kijken hoe dan de stemmen zijn


Geschreven door:   Nienke 3 december 2016 - 11:30 uur

Had mijn lijstje bijna klaar wordt de stemming gestopt. Dacht dat ik nog paar uur had. Jammer.
Ondanks dat zal het ongetwijfeld weer een mooie muzikale week worden. Kijk er al naar uit.


Geschreven door:   Peter 3 december 2016 - 10:33 uur

Zo wat verrassend


Geschreven door:   Wouter 3 december 2016 - 10:25 uur

Jullie blunderen met de inzenddatum ('tot en met 2 december stemmen' maar de stemlijst al uren eerder sluiten) en dan verwijderen jullie de reacties hierover??
Sneu.


Geschreven door:   Herman 3 december 2016 - 10:22 uur

@Michel

Als we de Top 2000 overhevelen naar Arrow hoeven we in ieder geval niet meer te stemmen. De Rock 500 is een mathematisch vastgestelde lijst, gebaseerd op de lijst van het voorgaande jaar. Waarbij de luisteraar geen enkele invloed heeft, al wekken ze wel deze indruk.


Geschreven door:   Michel Scheijen 3 december 2016 - 10:11 uur

Hallo Marein,

Elk genre telt. Niets is beter of slechter. Voor de mini-docu's op televisie wordt er zelden of nooit aangeklopt bij musici uit het symfo genre. Ben benieuwd of er wordt stilgestaan bij deze zelfmoord van Keith Emerson van dit jaar. Met Prince, David Bowie, en Leonard Cohen zullen we worden doodgegooid [prima musici...niets mis mee], maar die sluiten dan ook nauw aan op de voorkeur van Blokhuis en van Nieuwkerk.

Michel Scheijen


Geschreven door:   Eric 3 december 2016 - 10:01 uur

Piano Man in de Top 3 van mensen tot 35 jaar. Met dank aan de NS. Tip voor iedere artiest: zorg dat je in een commercial komt, om je hele repertoire weer in de verkoop te krijgen. Je ziet Billy Joel volgend jaar al in de HMH.


Geschreven door:   Marein 3 december 2016 - 09:47 uur

@michel

Hoeveel symfo hoor je terug in de top2000? Als je naar het gemiddelde van de lijst luistert klopt het wel aardig met de muziek op radio 2.


Geschreven door:   Hans van Lith 3 december 2016 - 09:46 uur

Waarom maken jullie de top 3 altijd zo vroeg al bekend?


Geschreven door:   Michel Scheijen 3 december 2016 - 09:32 uur

'Bohemian Rhapsody' is een nummer in de klassieke traditie van de symfonische rock/progrock [bombast, tempowisseling, barokke melodieën, meerstemmige zang]. Gezien het aantal keren dat het de nummer 1-positie inneemt. lijkt het erop dat het Nederlandse publiek best sympathie heeft voor symfo. Is het dan niet vreemd dat onze cultuurpolitie van de NPO [Blokhuis, van Nieuwkerk c.s.] het genre nauwelijks onder de aandacht brengt?

Het zal hun genre wel niet zijn. Ze zijn en blijven tenslotte VARA-mannetjes. Tijd om de Top 2000 over te hevelen naar Arrow onder de bezielende leiding van Kees Baars.


Geschreven door:   Inge Vlasveld 3 december 2016 - 09:15 uur

"Stemmers tot 35 jaar stemden massaal op Queen". Dat is toch wel heel bijzonder. Freddie Mercury is al 25 jaar dood. Toen waren die stemmers dus maximaal 10 jaar. Maar ik vind het prima, Freddie Mercury & Queen


Geschreven door:   Patrick 3 december 2016 - 09:10 uur

Altijd maar weer Queen op nr 1, echt jammer. Overigens de top 3 is bijna altijd hetzelfde, jammer......


Geschreven door:   Marein 3 december 2016 - 08:13 uur

Queen op 1 wat een verassing.

9 op de 10 mensen die op de top 3 stemmen doen dit alleen maar om te laten zien op Facebook, dat ze volgens de top2000 lijst een goede muziek smaak hebben.


Geschreven door:   Marry Kralt 3 december 2016 - 07:22 uur

Geweldige top 3. Het gaat in de top 2000 namelijk niet om een lijstje van wat nu het beste is, zoals bij een top 10, maar om wat de beste popmuziek is. En dan is dit de top.


Geschreven door:   Fam nagel 3 december 2016 - 06:41 uur

Annemieke koelewijn
Met
Kom naar buiten
Iets nieuws en verfrissend
En niet elk jaar dezelfde
Dank u


Geschreven door:   Fam nagel 3 december 2016 - 06:37 uur

Kom naar buoten


Geschreven door:   Erwin Last 3 december 2016 - 01:41 uur

Gelukkig , Queen met Bohemian Rhapsody weer op 1. Eerdere jaren konden mensen met tijdelijke emoties de boel nog behoorlijk beinvloeden maar kwaliteit overleeft alles. Dit jaar konden Leo Blokhuis en Matthijs van Nieuwkerk wederom Otis Redding weer niet op 1 krijgen. Is er dan niets beter dan Queen ?????
antwoord: nee en nogmaals nee !


Geschreven door:   Suus 3 december 2016 - 01:39 uur

Alweer Queen op nummer één. Beetje jammer is dat, maar heerlijke week straks met meest mooie nummers....


Geschreven door:   Ben Helmus 3 december 2016 - 01:39 uur

Waarom komen alle nummers die ooit in de top 2000 gestaan hebben, niet vanzelf op de voorkeurslijst. Ik mistte heel veel nummers. Verder zou het spannender worden als je de top 10 of top 3 pas bekend maakt als ze gedraaid gaan worden. dan blijft de spanning er langer is. Nu is het voordat het uitzenden begint al bekend wie er 1, 2 en 3 staan


Geschreven door:   Allard Veldhuis 3 december 2016 - 01:33 uur

't is altijd het weer hetzelfde liedje op 1 !


Geschreven door:   Rein v/d Gaarden 3 december 2016 - 01:19 uur

Geweldig nieuws dit ,zo hoort het ook gewoon te zijn. Geen moment keuzes maar de beste op de beste plaatsen.Bravo Nederland.


Geschreven door:   LadyLove40 3 december 2016 - 00:53 uur

Oh ik wil wel 1 compliment maken ! Dat er eindelijk, en ook al zijn ze nog lang niet in de meerderheid bij Radio2, 2 dames aan het DJ team van de TOP2000 zijn toegevoegd. Hier heb ik zelf al jaren om gevraagd, tijdens de Top2000, en heb er nooit 1 zinnig antwoord op gekregen. Nu hebben we er dan 2 vrouwelijke Dj's erbij, waarvoor petje af! Nu hopen dat ze leuke uren krijgen, en niet midden in de nacht worden weggezet. Emancipatie, er is nog veel nodig, ook bij Radio2. Maar 'n begin is er gemaakt. Proficiat Evelien de Bruijn en Marisa Heutink !!! Helemaal te gek, en onwijs veel plezier toegewenst, in deze magische tijd van het jaar !!! Ik ga van jullie genieten !!!


Geschreven door:   Sander 3 december 2016 - 00:49 uur

Volgend jaar dan maar..... De scene op 1 met iedereen is van de wereld! En ik hef het glas op jouw gezondheid


Geschreven door:   LadyLove40 3 december 2016 - 00:42 uur

Bah, is er nou echt niets beters dan Queen...?
Ik ben teleurgesteld in de uitkomst,
maar de stemmers hebben gekozen.


Geschreven door:   wilmavenneman@gmail. 3 december 2016 - 00:36 uur

Queen op 1. Blijft top. Mooie top 3.


Geschreven door:   Ingeborg 3 december 2016 - 00:34 uur

Ik dacht dat we tot en met vandaag konden stemmen?


Geschreven door:   Sytze 3 december 2016 - 00:29 uur

Ik wil dan nog wel graag even stemmen, dus.


Geschreven door:   Sytze 3 december 2016 - 00:28 uur

Tot en met 2 december is dus nog 33 minuten!


Geschreven door:   Jolanda 3 december 2016 - 00:24 uur

Bij Veronica's top 1000 allertijden eens geen Queen of The Eagles op 1 maar Prince met Purple Rain!


Geschreven door:   Jeannette 3 december 2016 - 00:22 uur

Jammer dat de Eagles niet op 1 staan. Of Sweet home Alabama, haha. Hopelijk staat de Top 2000 volledig in een landelijk dagblad, zoals het AD. In ieder geval weer verheugen op een heerlijke muzikale week! Geniet ze!!!


Geschreven door:   Uwe Landerbarthold 3 december 2016 - 00:22 uur

Wat maakt het uit, welke groep waar staat. We krijgen gewoon weer een paar dagen heerlijke muziek te luisteren. De meeste muziek, die in de TOP 2000 staat is goed. Heerlijk toch, dat als je even een boodschap moet doen, nog net een paar minuten in de auto blijft zitten, omdat op dat moment een goed nummer voorbij komt..... Of dat je nog geen zin hebt om naar bed te gaan, omdat je weet, dat dat ene mooie nummer om even naar 00.00 uur gedraaid wordt. En al die leuke verhalen, die de luisteraars gestuurd hebben..... Ik kijk er weer naar uit!


Geschreven door:   Ad Leppers 3 december 2016 - 00:21 uur

Ik kan me onmogelijk voorstellen dat de leeftijdscategorie tot 35 zo'n oubollige top 3 samenstelt.


Geschreven door:   Bram 3 december 2016 - 00:21 uur

Wat krijgen we nou? Dacht dat er vandaag nog gestemd kon worden ... Toch knap dan dat er 6,5 miljoen in zo'n korte tijd doorheen worden gejast. Redactie: volgend jaar iets meer tijd en ik voel een nieuw record aankomen ... ;-)) M'n classic allertijden is en blijft Child in Time maar het vetste nummer allertijden is natuurlijk Master of Puppets van Metallica!


Geschreven door:   Harrie Woltets 3 december 2016 - 00:14 uur

Staat The Herd erveindelijk weer in?


Geschreven door:   Frank van Dijk, Best 3 december 2016 - 00:13 uur

Deze Top 3 was in juli al bekend. Wat zeg, ik 1 januari al.
Geloven we nu echt dat de lijst klopt? Nee, natuurlijk niet!
Queen moest op 1, hoe dan ook. Na al dat Freddie-gedoe. Brr.
(Het lijkt btw de Veronica Top100-Allertijden van de jaren '80 wel...)


Geschreven door:   Ann 3 december 2016 - 00:13 uur

2 december is t/m 23.59 beetje jammer


Geschreven door:   Otto Nekkerman 3 december 2016 - 00:11 uur

Hallo Radio2, wij willen dit jaar wél de uitslag weten hoor!!! Met hoeveel stemmen heeft Bohemian Rhapsody gewonnen? Hoe groot was het verschil met Hotel California? Waarom duurt het zo lang voordat de hele lijst bekend is? Ik hoorde Ekdom zeggen dat alle stemmen nog niet geteld zijn?? Hoe werkt dat dan? En de hele dag werd verteld wie er op dat moment op nummer 2000 stond! Hoe kan dat dan? Of wordt de lijst weer gemanipuleerd? De hardere nummers 's nachts om geen luisteraars 'weg te jagen'....
Openheid graag! Laat ons eens zien hoe eerlijk de stemming is verlopen!


Geschreven door:   Dicky 3 december 2016 - 00:08 uur

Te kort tijd om te stemmen, en alweer queen op 1 bah en vond de lijst niet volledig geef mij maar de evergreen top 1000 die is beter om te stemmen..deze lijst klopt niet om te stemmen...
De tijd was nog niet om en stemmen al gesloten..waardeloos!


Geschreven door:   Ties Steehouwer 3 december 2016 - 00:08 uur

Staat er weer veel rommel in de top 3. Maar ja dat is nu eenmaal de smaak van publiek dat nooit met de echte muziek van voor en net na de oorlog is opgevoed. Denk aan Frank Sinatra, Peggy Lee, Nat Kink Cole, Ella Fitzgerald en andere echte zangers en zangeressen. Gelukkig hebben die hun sporen op geluidsdragers achter gelaten. Is wel jammer dat mensen van deze tijd er geen kennis van nemen omdat ze worden overspoeld met nep muziek. Nep muziek: elektronische muziek.


Geschreven door:   Mara 3 december 2016 - 00:06 uur

Geen verassing.

Het is wel een uitgekauwd iets die gehele top 2000.


Geschreven door:   Alexander 3 december 2016 - 00:01 uur

Wat loopt iedereen te zeuren. Schijnbaar wil het merendeel van het volk Queen op nummer 1 hebben.
Men was niet verplicht te kiezen uit de door Radio2 aangedragen lijst. Je mocht 15 nummers zelf doorgeven.


Geschreven door:   tjeerd 3 december 2016 - 00:01 uur

Waar ik helemaal klaar mee ben (hoewel het niet geheel onlogisch is) is dat er veel te veel nederlandse meuk in staat. Wat ik tof vind is dat Rush eindelijk eens in de lijst staat. Deze band verdient toch veel meer erkenning.


Geschreven door:   Jorlanda 2 december 2016 - 23:59 uur

Zo weer op 1 dit is een echte parel en een heerlijk nummer echte muzikanten maken echte muziek


Geschreven door:   Gerda 2 december 2016 - 23:58 uur

Shit, te laat!!!! Dacht dat ik vanavond nog kon stemmen. Was toch t/m vrijdag...???
Jammer jammer jammer, had al zo,n mooie lijst in m,n hoofd.......


Geschreven door:   Ties&Trees 2 december 2016 - 23:58 uur

We luisteren graag naar de top 2000, maar de top 3 is elk jaar hetzelfde, wat vreselijk jammer!!! Maakt het een stuk minder leuk, er is zoveel nog meer mooie muziek.
Tip: Hou het spannend en maak de top 3 pas oudejaarsdag bekend (maar dat hoeft niet als het toch elk jaar hetzelfde is,)


Geschreven door:   Danny 2 december 2016 - 23:58 uur

In mijn leeftijds categorie staat Black al op 2..... vlgd jaar gaan we voor 1!


Geschreven door:   Fred ketel 2 december 2016 - 23:57 uur

Het is en blijft een mooie klassieker Bohemian Rapsody, mijn voorkeur gaat echter toch echt uit naar Hotel California, ben 59 pas dus perfect in het " stemprofiel" lol


Geschreven door:   Henk Jonker 2 december 2016 - 23:56 uur

Het is toch wel jammer dat als er meer dan 6.5 miljoen mensen stemmen voor Queen op nummer 1 en dan ook nog eens jonge mensen er altijd weer mensen dingen gaan roepen die nergens op slaan! !! Er is gestemd en dit is de uitslag! Ik ga er weer volop van genieten voor mij en met mij heel veel mensen de mooiste radio week van het jaar! !!


Geschreven door:   Nel de Haan 2 december 2016 - 23:55 uur

Geweldige nummer 1


Geschreven door:   Jackie 2 december 2016 - 23:55 uur

Als Billy Joel-fan had ik gehoopt dat Piano Man dit jaar een plekje in de top 3 gehaald had.
Wel leuk om te zien dat dat de jongere stemmers tot 35 jaar daar ook zo over denken. Misschien volgend jaar....


Geschreven door:   irma 2 december 2016 - 23:54 uur

super dat queen weer op een staat


Geschreven door:   Martha Jetten 2 december 2016 - 23:54 uur

nou ik behoor tot de groep 55+ maar mijn favoriet was toch Queen!!!


Geschreven door:   gideon 2 december 2016 - 23:51 uur

had echt de eagles op 1 verwacht vanwege glenn frey.


Geschreven door:   Rob 2 december 2016 - 23:49 uur

waardeloos weer queen zie wel dat de oudere van boven de 55 meer smaak hebben


Geschreven door:   Cara 2 december 2016 - 23:48 uur

Graag volgende keer een langere stemperiode. Dit is veel te kort!


Geschreven door:   Dien. 2 december 2016 - 23:47 uur

Heerlijk nummer, hoor, Bohemian Rhapsody, maar het is echt tijd dat ze die eruit flikkeren. Elk jaar hetzelfde resultaat is echt ontzettend voorspelbaar en saai. Dit is echt de laatste keer dat ik stem.


Geschreven door:   Jorine Hansler 2 december 2016 - 23:45 uur

Pffff ben die Queen zo zatttttt. Laat de mensen zelf nummers aanbrengen en niet meer aan keuzes doen. Dan komen er vanzelf mooie, nieuwe, interessante andere soorten muziek/artiesten aan bod. En krijgen ze ook een eerlijke kans.


Geschreven door:   Albert Ruiter 2 december 2016 - 23:44 uur

waardeloos, hoe kan dit.


Geschreven door:   Jannette Groenewoud 2 december 2016 - 23:41 uur

Wat een geweldig nieuws, genietend van de zon op Curacao, en dan horen dat je stem gehoord is, Queen op 1 toppie, dat wordt weer een super afsluiting van het jaar 2016


Geschreven door:   Hans 2 december 2016 - 23:39 uur

Helaas weer Queen op 1. Het wordt saai. verandering lijkt me echt eens nodig.


Geschreven door:   Tessa 2 december 2016 - 23:37 uur

Het laatste uur luister ik toch nooit... Maar heb als dertiger voor de eerste keer gestemd en vond het heel leuk. Lekker avondje muziek luisteren, heerlijk. Ik was altijd een fervent 3 fm luisteraar, maar tegenwoordig luister ik bijna alleen maar naar Radio 2. Ben heel enthousiast, had niet verwacht dat er zelfs alternatieve rock werd gedraaid. Ook met de nieuwe programmering van 3fm gaan de luistercijfers niet omhoog m.i. Het is gewoon niet meer wat het is geweest, vooral qua muziek, maar ook qua dj's. Van Frank b.v. krijg ik echt kriebels, zo soft. Alleen Annemieke vind ik nog leuk. Het is te commercieel geworden, niet meer onderscheidend.


Geschreven door:   Floris Israëls 2 december 2016 - 23:36 uur

Wat een bullshit eigenlijk.

Je moet verplicht een x aantal nummers kiezen uit een lijst waar misschien 10% van alle muziek op staat. Als je de top 2000 aller tijden maakt, moet je ook alle nummers in een lijst zetten aar uit gekozen kan worden.
Nu word de massa redelijk gestuurd richting de huidige lijst, wat jammer is. Laat mensen een lijst invullen zonder dat er een of andere grote lijst is waar ze uit kunnen kiezen, echt muziekliefhebbers kennen echt wel hun toppers uit hun hoofd hoor!

Ik ben zelf 19 jaar en heb alleen piano man van de top 3 erin gezet. De rest vind ik echt compleet afgezaagd...

Daarbij valt mijn muziek smaak 90% buiten de boot waardoor ik ook nog eens moet gaan kiezen terwijl er nog 15 nummers zijn die ik er zo in had kunnen zetten die beter zijn dan de meeste nummers die erin komen.

Vind het zeer jammer dat radio 2 zo de lijst laat samenstellen, hoop echt op verandering....


Geschreven door:   Jan 2 december 2016 - 23:35 uur

Ben teleurgesteld dat dit rotnummer weer op 1 staat, maar ja...


Geschreven door:   Susan 2 december 2016 - 23:34 uur

Heerlijk weer Queen op nummer 1. Dat wordt intens genieten van de laatste minuten van 2016. Altijd een mooie opmaat naar weer een nieuw jaar!


Geschreven door:   Wim 2 december 2016 - 23:32 uur

Alweer queen ik kap ermee zo langzamerhand lang genoeg gehoord en die jongere stemmer hebben hem niet eens gekend waarom stemmen ze erop kuddedieren.


Geschreven door:   Wim 2 december 2016 - 23:29 uur

Ouwe meuk van een zonderlinge keuzelijst. Ik wilde even controleren of een nummer van Nick Lowe in die lijst stond. En wat zie ik derhalve? 1 nummertje van Nick Lowe en 12 van Nick en Simon. Waar zijn we dan mee bezig??


Geschreven door:   Lenie 2 december 2016 - 23:24 uur

Prima top 3 en wat een eensgezindheid voor nummer 1. Was dat in de politiek ook maar zo!


Geschreven door:   El Stino 2 december 2016 - 23:22 uur

Klasse, Radio 2. Een grootschalige en daardoor representatieve lijst. Ook geweldig dat er zoveel keuzemogelijkheden zijn, 35, zodat geen enkele van onze grootste favorieten buiten de boot komt te vallen.

Ik kan prima leven met de tweede plaats van Hotel California, ik kan Bohemian Rhapsody wel voor ons dulden. Nu nog hopen op een top 10-notering voor God Only Knows. Geen verrassende uitkomt misschien, maar wel min of meer terecht (afgezien van personen die dertig keer hun stem uitgebracht hebben). Dit heb ik zoveel liever dan nummers die, om een reden buiten de muziek om, omhoog gepusht worden.


Geschreven door:   Sook 2 december 2016 - 23:22 uur

Ik ben er klaar mee !!


Geschreven door:   René Scholten 2 december 2016 - 23:22 uur

Waardeloos dat de Bohemian Rapsody weer op 1 staat, reden om niet te luisteren naar het laatste uur.


Geschreven door:   Henk Pit 2 december 2016 - 23:21 uur

ik heb het na zoveel jaar wel een keer gehad met dat zeiknummer op nummer 1


Geschreven door:   Ruud van der Velde 2 december 2016 - 23:15 uur

Waarom laten jullie de reacties weg die op jullie geblunder met de stoptijd wijzen.
Bang dat Bohemian Rapsody toch nog van de troon ging?
SNEU
2 december loopt pas om 23uur59 af!


Geschreven door:   Ria 2 december 2016 - 23:15 uur

Ik behoor tot de categorie hoog in leeftijd (74),maar ben super blij met Queen, mijn nummer 1 van de lijst . Het is de uitsmijter van de Top 2000. Op naar de start eerste kerstdag. Ik heb er zin in.


Geschreven door:   Peter Kuijken 2 december 2016 - 23:13 uur

24 november 2016, de 25e sterfdag van Freddie Mercury........wederom een eerbetoon aan de beste zanger/songwriter/performer aller tijden: nr 1 van de top 2000


Geschreven door:   Jan van Rossum 2 december 2016 - 23:13 uur

Alle jaren heb ik nu gestemd. Maar de voorkeuze lijst gaat steeds meer irriteren. Als het een voorkeuzelijst is voor alle jaren en voor alle leeftijden is, schiet dit steeds meer te kort. Vooral 50 tm 70 jaren muziek verdwijnt steeds meer. Maar helaas geheel in de huidige trent van radio2. Ik ben daardoor ook afgehaakt als vaste luisteraar van radio2.
Wat ik eigenlijk kwijt wil is de wens dat alle nummers die ooit in de top 2000 gestaan hebben ook standaard in de voorkeuzelijst moeten staan. Dan worden alle trends meegenomen en niet alleen die van de huidige diskjockeys. Ik luister niettemin heel graag hoor zo veel mogelijk uren in de laatste week van het jaar!


Geschreven door:   Mathijs 2 december 2016 - 23:13 uur

Jammer, ik had toch stiekum op Heroes of Purple Rain gehoopt. Gewoon als ode aan twee andere grootheden. En ik vind de lijst altijd al zo 'witte paparock achtig' .
Vooral in de bovenste regionen: veel blanke, mannelijke rockartiesten....
Ik zou ook graag een wat meer gevarieerde lijst willen, suggestie: zet alle nummers uit de vrije keuze direct in de standaard keuzelijst.
Zo wilde ik graag op oudgedienden stemmen als Joni Mitchell, Glen Campbell en de Everly Brothers maar die stond er er zelfs niet of nauwelijks bij....
Toch is deze top 3 vrij logisch als er 6,5 miljoen mensen stemmen: je hebt het dan over de massa, en de massa bestaat vooral uit radio luisteraars en niet de muziekfreaks die als de kleine groep vooral de ' onbekende pareltjes' willen promoten.


Geschreven door:   Arno den Hollander 2 december 2016 - 23:09 uur

supergaaf , vind de eagles wat minder .. maar voor de rest prima. Nu wachten op 19 december voor de hele lijst.


Geschreven door:   Wim Stevens 2 december 2016 - 23:08 uur

Het was een geweldige radio-week afgelopen week. Ik had een radio Veronica déja-vu gevoel...........
Het gaat mij niet om de nummers 1 t/m 3. Die zijn vaak het zelfde en de beste, dat wel. Het meest interessante deel is nummer 2000 tot nummer 3. Daar zit de meeste verrassing en afwisseling in.


Geschreven door:   Erwin Kinds 2 december 2016 - 23:04 uur

Geweldig wat voor een muzikale stempel sommige bands neer zetten. Ik verheug me er weer op! Wordt weer genieten van muzikale geschiedenis,!


Geschreven door:   Rob 2 december 2016 - 23:02 uur

Ik ben 51 jaar en de top 3 heb ik nu wel gehoord. Er is indetdaad lal zoveel moois gecomponeerd . Oud is leuk en nostalgisch maar kpm op zeg
Goed te zien dat de stemmers tussen de 35-55 jaar Pearl Jam hoog laten eindigen.


Geschreven door:   Oscar 2 december 2016 - 23:01 uur

25 jaar na de dood van Freddie Mercury is het meer dan terrecht dat queen weer op 1 staat. Queen heeft muziek gemaakt dat altijd gedraaid zal blijven worden: onsterfelijk


Geschreven door:   Martien Kuipers 2 december 2016 - 22:58 uur

Klasse ,Queen op 1 zoals het hoort !!!!


Geschreven door:   Nic 2 december 2016 - 22:55 uur

Hoop dat volgend jaar meer mensen boven de 55 stemmen, heb helemaal niks met Queen


Geschreven door:   Arthur 2 december 2016 - 22:53 uur

Jammer, dat ook hier de corruptie toeslaat. Het zijn uiteraard fantastische nummers, maar wel opmerkelijk, dat de top "ALTIJD" uit dezelfde artiesten bestaat. Hoeveel munten dragen de belanghebbende platenmaatschappijen bij om dit voor elkaar te krijgen. Ik zou zeggen : stoppen met de top 2000 en een lijst samenstellen zonder invloeden van buitenaf. Geef ook de andere goede "fantastische "artiesten een kans op een rechtvaardige plaats op basis van "eerlijkheid".


Geschreven door:   Hennie van Veen 2 december 2016 - 22:53 uur

Waarom 2 " vreemde" dj's bij het team en niemand van de ouwe - getrouwen? Jammer!
Willen ze niet of mogen ze niet?


Geschreven door:   Ton Venhuizen 2 december 2016 - 22:51 uur

De top drie is niet echt verrassend maar toch wel terecht. Behemian Rhapsody is gewoon een fantastische nummer een. Ik vond Killer Queen vroeger leuker maar ben de Bohemian Rhapsody toch nog meer gaan waarderen de laatste tijd. Hetzelfde geldt voor Stairway to Heaven. Van de Eagles ben ik meer van Desperado en New Kid in Town, maar ik heb een keer samen met een andere gitarist de solo van Hotel California gespeeld en dat blijft toch geweldig leuk.

35 Keuzemogelijkheden lijkt veel, maar het waren er uiteindelijk toch nog te weinig. Erzijn ook zoveel mooie platen. Misschien kan het gedeelte vrije keus wel wat groter.


Geschreven door:   Ed 2 december 2016 - 22:45 uur

Getver weer dat gemammamia!


Geschreven door:   Anna 2 december 2016 - 22:44 uur

Owww te laat :(


Geschreven door:   Thei jaegers 2 december 2016 - 22:37 uur

Dju ieder jaar mis ik die stemming ik zal wel veel te oud wezen om ergens te zien dat je kunt stemmen. Maar enfin, ik kan er mee leven.
Op mijn lijstje stond wel queen nr 1 al zou ik innuendo als beste nr ooit kiezen. Kort gevolgd door de beach boys-god only knows. En op drie? Pink floyd another brick in THE wall (maar dan wel de long version)
Oké mischien volgend jaar dan,..


Geschreven door:   Rina Noordegraaf 2 december 2016 - 22:33 uur

altijd weer benieuwd wat er met mjn stemmen is gebeurd


Geschreven door:   Happy Wouter Verklei 2 december 2016 - 22:33 uur

Komt er ook weer een Top 2000 magazine??


Geschreven door:   Marjolein 2 december 2016 - 22:32 uur

Geweldige top3!! Wil graag weten vanaf wanneer het top2000 magazine in de winkel ligt???


Geschreven door:   fonteijne 2 december 2016 - 22:30 uur

Weer het zelfde is wel zeer voorspelbaar stem al 2 jaar niet meer wordt te veel het zelfde jammer van de top 2000 vind ik


Geschreven door:   Hans van Marwijk 2 december 2016 - 22:30 uur

Even een belangrijke correctie, Eric. Het zijn niet 6,5 miljoen stemmers maar stemmen. Het is niet zo raar dat er een record aantal stemmen is, want je mocht per persoon maar liefst 35 stemmen uitbrengen en dat was de afgelopen jaren beduidend minder. Ik heb zelf natuurlijk alle 35 stemmen uitgebracht, maar laten we er van uitgaan dat er gemiddeld 25 stemmen per persoon worden uitgebracht. Dan hebben er 260.000 mensen gestemd. Dat is ongeveer 2% van Nederland. Er luisteren wel miljoenen mensen naar de Top 2000, maar slechts een klein percentage stemt ook echt. Er zijn dus nog genoeg stemmen te winnen!


Geschreven door:   Eelco 2 december 2016 - 22:30 uur

Waarom niet beginnen bij nummer 1 en dan op 31 dec om twaalf uur nummer 2000....
Is veel interessanter....


Geschreven door:   Maaike 2 december 2016 - 22:29 uur

Ik ben 70 jaar en de eerste enige echte queen fan. In mijn dorp moesten ze de eerste queen plaat bestellen. Dat hebben ze gedaan alleen voor mij.
Ik wil maar zeggen ook 70 jarigen hebben op queen gestemd.
Heerlijk de top 2000. Het hoogtepunt in radioland van het jaar.
Iedereen weer veel luister plezier.


Geschreven door:   Jan Dielissen 2 december 2016 - 22:28 uur

PS Is het mogelijk om een lijst te zien van alle gekozen nummers??????


Geschreven door:   Olga Struys 2 december 2016 - 22:27 uur

Jammer dat de top 3 zo voorspelbaar is. Er zijn toch meer prachtige nummers die in de top 3 kunnen staan. Ah ja....... Toch veel plezier straks met TOP 2000!!!


Geschreven door:   Frank van dijk 2 december 2016 - 22:26 uur

Trouwens wel typisch dat ze een dag inruimen voor 25 jaar dooie Freddie
en dan net doen alsof de nummer 1 nog niet bekend was vóór de stemweek...


Geschreven door:   marja 2 december 2016 - 22:25 uur

Heb geen 1 Queen nummer in mijn lijstje.Dus mijn nummer is het niet.Maar goed ..Blijft nog genoeg moois over.


Geschreven door:   Luc 2 december 2016 - 22:25 uur

Het wordt jaar op jaar saaier, iedere keer dezelfde.


Geschreven door:   Bas 2 december 2016 - 22:22 uur

Het is jammer dat:
- de radio 2 dj's de basislijst mogen samenstellen
- de basislijst zeer weinig nummers bevat
- er nagenoeg geen franse hits instaan
Volgend jaar graag weer een normale basislijst om te kiezen.


Geschreven door:   Bernadette van der W 2 december 2016 - 22:18 uur

Zie dat er meer pechvogels zijn die niet kunnen stemmen omdat tot en met 2 december blijkbaar niet helemaal zo werkt.
Is er geen heropening mogelijk???? Voor al die mensen die net als ik in de veronderstelling waren dat 2 december langer duurt....


Geschreven door:   Freddy 2 december 2016 - 22:18 uur

Beste mede-luisteraars.

Ik ben in sommigen van jullie diep, diep, diep teleurgesteld. Niet omdat jullie niet van muziek houden, maar omdat jullie van sommigen muziek niet kunnen houden. Het is toch uiterst opmerkelijk te noemen hoe velen hieronder mij in de reacties schelden en tevens deze top 3 vervloeken. Tuurlijk mag men trots zijn op het nummer waar zij van houden, echter respecteer dan ook dat andere mensen een verschillende keuze dan u hebben gemaakt en daar deze top 3 uit is gerold. Rest mij nog om u allen een fijne top 2000 te wensen, dat u prachtige slapeloze nachten hebt al luisterend naar favoriete nummers van vroeger, en nog niet zo lang geleden.


Geschreven door:   Eric de Rooij 2 december 2016 - 22:17 uur

Vreemde reacties. 6,5 miljoen mensen hebben gestemd en dit rolt eruit. Het is zo het is lijkt me.


Geschreven door:   Koop de Grouw 2 december 2016 - 22:15 uur

Na mijn lijstje op papier gezet te hebben, was het tijd om naar de 'stem-pagina' te gaan. En wat zie ik daar? Stemmen is niet meer mogelijk:(! Evenals janmartens was ik in de veronderstelling dat ik de tijd zou hebben tot vanavond 23:59 uur. Dat is toch wel even balen!
Ik hoop nog wel een leuk verhaal (inclusief foto) te kunnen mailen. Het gaat om een onverwachte ontmoeting met Ron Wood aan de Portobello Road in de wijk Notting Hill.
Naar welk mailadres kan ik dit verhaal en foto sturen?


Geschreven door:   Hans Nieuwlaat 2 december 2016 - 22:14 uur

24 november 1991 was een schokkende dag voor de popmuziek. Farrokh Bulsara verloor zijn strijd tegen Aids. 25 jaar later staat hij zeer terecht (ondanks dat mijn persoonlijke voorkeur uitgaat naar 2016's nummer 3 (Led Zep)) op nummer 1 van dé lijst der lijsten! Just let it be this way.


Geschreven door:   Tom 2 december 2016 - 22:14 uur

Prima hoor. Ik heb er vrede mee!
Lekker genieten allemaal, daar gaat het om.
Groeten aan iedereen


Geschreven door:   Piet.Hopman 2 december 2016 - 22:11 uur

Waar is Snowy White gebleven.Bird of Paradise..Een pracht nummer ...


Geschreven door:   René Erhart 2 december 2016 - 22:09 uur

Jammer Queen weer op 1....Led Zeppelin hoort daar! Maar goedzo ben je wel op tijd vooR het wensen....en de andere nummers maken er weer een mooi eind van het jaar van! Iedereen veel.luisterplezier gewenst!


Geschreven door:   ANDREA VAN WATTUM 2 december 2016 - 22:08 uur

Mijn hoop ging dit jaar uit naar Stairway to Heaven"- Led Zeppelin
Jammer niet gelukt
OP NAAR DE TOP 2000


Geschreven door:   janmartens 2 december 2016 - 22:05 uur

T/m 2 december is n.m.m. tot en met 2 dec. 23.59 uur. Waarom om 18.30 gestopt. Shit


Geschreven door:   alfred schipper 2 december 2016 - 22:01 uur

jammer voor de Eagles, daar had ik op gegokt dat zij eerste zouden worden Alfred S


Geschreven door:   Henk Basten 2 december 2016 - 22:01 uur

Opzouten met dat fuck nummer op 1
Wordt eens tijd voor veranderingen na de nummer 10 kan de radio uit.....


Geschreven door:   Onny 2 december 2016 - 22:01 uur

Wauw, mooie top 3, kan niet wachten tot we de hele top 2000 kunnen horen.....almost that time of the year !!


Geschreven door:   HaDe 2 december 2016 - 22:01 uur

jammer dat de eerste 3 nu al bekend zijn gemaakt.


Geschreven door:   Ton Wiedijk 2 december 2016 - 21:56 uur

Tot ziens bij top 2000 a gogo


Geschreven door:   Sylvia boesveld 2 december 2016 - 21:56 uur

Jeejtje, back to basic bijna! Vond het wel mooi dat de herinnering van dat jaar zijn weerslag krijgt in de top2000 zoals vorig jaar. Dat geeft zo de samenhorigheid weer. Voor dit jaar misschien Bowie of Prince on top. Maar blijkbaar houden we enorm van onze evergreens en het zijn prachtige nummers dus Top


Geschreven door:   Sjaak Elstgeest 2 december 2016 - 21:52 uur

Kijk er naar uit


Geschreven door:   Jan Lathouwers 2 december 2016 - 21:52 uur

Queen weer op één.
Jammer, jammer weer een gemiste kans.


Geschreven door:   Ronald 2 december 2016 - 21:50 uur

Prima top 3 weer! Leuk om de generatieverschillen te zien. Ben al jaren fan van Queen en Eagles en deze top 3 laat zien dat er vele medestanders zijn die ook hierop stemmen. Van mij mag die top3 best anders zijn maar deze drie zijn wel de grootste overeenkomst van 6,5 miljoen stemmen. Toch veranderd de lijst ieder jaar stevig. Niet alleen vinden er soms flinke verschuivingen plaats maar zijn er ook veel nieuwkomers.
De diversiteit van de lijst spreekt mij zeer aan en het is ieder jaar weer genieten van meer dan 60 jaar popmuziek in 2000 nummers (van Elvis tot Bruno Mars). De voorpret met keuzestress was al leuk (met dank aan Spotify!) en ik kijk uit naar de uitzending eind december. De top2000 hoort bij het einde van het jaar!


Geschreven door:   Henning 2 december 2016 - 21:46 uur

Joh........!


Geschreven door:   Henrik V 2 december 2016 - 21:44 uur

Tjee ben ik blij dat die Lennon van 1 af is zeg. Nou de rest van de beatles er nog uit :-) Waardeloze muziek.
Jammer dat Eagles niet 1 staat.


Geschreven door:   Mirjam van de Wiel 2 december 2016 - 21:43 uur

Zó verdiend dat Queen met hun Bohemian Rhapsody weer op 1 staat!!! Het is een magistraal nummer, Bach verweven in het moderne genre, een combi van oud en nieuw zowel qua melodielijn, ritme én tekst!
Dat noem ik nu echt een tijdloos kunstwerk! En met ons 105-personen tellend gemengd koor uit Venray voeren wij dit juweeltje op in een 7-stemmig arrangement. Kippevel!


Geschreven door:   Ineke Hemmen 2 december 2016 - 21:40 uur

De top 2000 dat wordt weer genieten tot en met nummer 3, nummer 2 gaat nog wel. Bij nummer 1 gaat de radio uit. Queen kan ik echt niet aan horen. Jammer dat ze toch weer 1 staan


Geschreven door:   wim sloot 2 december 2016 - 21:38 uur

hallo luistervrienden,
ook ik heb gestemd, wat maakt detop 2000 mooi de muziek in verscheidende pop- klassiekers wat nooit verloren mag gaan. en de laatste week van het jaar
past daar mooi in door samen de keuze van de klassiekers te delen op radio 2.


Geschreven door:   Ruud Eshof 2 december 2016 - 21:36 uur

Wa's dat nou? Stemmen kan toch tot en met 2 december....maar helaas....stemburo is al gesloten. Ik eis hertelling!


Geschreven door:   Krplop 2 december 2016 - 21:35 uur

Jammer, geen Guus op 1. Volgend jaar beter


Geschreven door:   WilcoVx 2 december 2016 - 21:33 uur

?? "een andere nummer 1" ?? Ennn alles blijft bij het ouwe, lijkt alsof ooit in 1999 is vastgelegd in de statuten van de Top2000 dat persé BohRaph op 1 zou moeten en daar houdt iedereen zich dan ook strikt aan want ze weten niet beter. ;-p Maar goed, er zijn nog negentienhonderdnegentig andere mooie plaatjes te horen (hoop ik tenminste) in de dagen ervoor.


Geschreven door:   Bertus Pauw 2 december 2016 - 21:32 uur

Er is geen enkel ander nummer wat op 1 hoort.


Geschreven door:   Gerard Philipsen 2 december 2016 - 21:30 uur

WAAR KAN IK MIJN INGESTUURDE STEMLIJST TERUGVINDEN?


Geschreven door:   Helene vd Vleuten 2 december 2016 - 21:25 uur

Helemaal te gek die top 3 wat zal ik gaan genieten van die hele top 2000!!


Geschreven door:   Martin 2 december 2016 - 21:24 uur

Het is na al die jaren Top 2000 te voorspelbaar.......de Top 10 wordt elk jaar een stuk minder interessant t.o.v. alle andere juweeltjes in deze lijst.


Geschreven door:   Andre Tutert 2 december 2016 - 21:23 uur

Jammer heb niet gestemd ben anders vaste stemmer ,mijn favoriet is gelukkig op nr 1Queenmet Bohemian Rhapsody
P


Geschreven door:   Ruud Masselink 2 december 2016 - 21:20 uur

Gelukkig Queen staat weer op 1 en dat is waar hij hoort. Stem al vanaf het eerste jaar en heb nog nooit op Queen gestemd omdat het niet nodig was.
Dit jaar voor t eerst op Queen gestemd. Voor mij is het niet het allermooiste nummer maar wel het enige nummer dat het oude jaar mag uitluiden. Het is de bestemming van die gong. Ik heb er al weer zin in.


Geschreven door:   pete 2 december 2016 - 21:18 uur

wat ongelofelojk saai. Ik had gehoopt dat voor de dierbare overleden pophelden een plaatsje ingeruimd zou worden maar helaas weinig repect bij de geachte kiezers te bemerken. Jammer......


Geschreven door:   E.L.T. Hogeland 2 december 2016 - 21:17 uur

Jemig wat lees ik een zuurpruimreacties! Ga toch gewoon genieten van alle (!) lekker muziek in deze geweldig lijst.
Wat maakt het nu uit wie er op 1 of 2000 staat...... er gaat niemand dood (behalve helaas artiesten.......).
In 2036 o.i.d. staat "jullie" plaat wel een keer hoog.


Geschreven door:   Ilona van Ockenburg 2 december 2016 - 21:13 uur

Zit ik midden in mijn lijstje om te stemmen, kan het niet meer :(
2 december duurt volgens mij nog tot middernacht!


Geschreven door:   Arvid 2 december 2016 - 21:13 uur

Voorspelbaar, maar goed. Wel tijdloos. Hoop verder wel verrassingen in de top 10, zoals Heroes maar zeker ook Purple Rain. Hoogste nieuwe hoop ik op Lazarus, maar denk eerder 1 van de 2 Justins. Verder knalt Ace of Spades van Motörhead de Top 100 binnen en zal Lennart Cohen ook daar terecht komen. Grootste stijger? Misschien Clown van Emeli Sandé...


Geschreven door:   Kees van der Pol 2 december 2016 - 21:13 uur

Helaas weer dezelfde herrie in de top 3


Geschreven door:   Dian 2 december 2016 - 21:11 uur

Joh, hoe verrassend
Pfff wordt bijna voorspelbaar ( onee dat is het al )


Geschreven door:   Monique Eliam 2 december 2016 - 21:10 uur

Dat is ook toevallig. Net geleerd op gitaar Hotel California en nu flink aan t oefenen op Stairway to Heaven.


Geschreven door:   Peter Kurpershoek 2 december 2016 - 21:07 uur

Had iets van Leonard Cohen op 1 gehoopt, maar ja..


Geschreven door:   Ria Stolwijk 2 december 2016 - 21:07 uur

Ik luister vaak met nog meer plezier naar de nummers 2000 tot 100 dan de zgn toppers. Ik geniet een hele week, die bovenste nummers is maar een klein onderdeel en zegt me niet zo veel. Van mijn lijst weet ik op voorhand al dat ze niet in de top zullen staan. Mijn intentie is juist om te laten horen dat er nog veel meer pareltjes zijn. De Top 2000 is als geheel gewoon een fenomeen, zo zie ik het.


Geschreven door:   Dirk 2 december 2016 - 21:06 uur

Gelukkig dat rond middernacht het vuurwerk het kattengejank van Freddy en zijn maten ruimschoots overstemt! ;-)


Geschreven door:   Paulien 2 december 2016 - 21:06 uur

Ik heb m'n lijst ingevuld, maar later wilde ik iets veranderen. Dat kan niet.
Kunnen jullie dat volgend jaar niet anders doen?


Geschreven door:   Bart Gerritsen 2 december 2016 - 21:02 uur

Ik kan bijna niet wachten tot de 2000 nummers worden afgespeeld, een betere afsluiting van het jaar kan je niet hebben.


Geschreven door:   John Rooth 2 december 2016 - 21:01 uur

Stomme top 3, ben wel is toe aan wat anders !!


Geschreven door:   Dennis van der Baan 2 december 2016 - 21:00 uur

Terecht dat Queen wederom op de eerste plaats staat. Dit nr zingt iedereen gewoon keihard mee. Dat gebeurt al minder met hotel Californië. Opvallend is wel, dat 55+ niet voor Queen kiest. We gaan het de komende jaren zien of Queen nog steeds goed in het gehoor ligt


Geschreven door:   Ben 2 december 2016 - 20:59 uur

ik vind de top 2000 elk jaar leuk, en stem al een paar jaar, maar er moet echt vernieuwing inkomen, echt veel te oude muziek. hoe kan bijvoorbeel Can't stop the feeling van justin Timberlake er niet instaan, maar nummers waar je nog nooit van hebt gehoord van 50/60 jaar terug wel.


Geschreven door:   peter 2 december 2016 - 20:58 uur

Beste medestemmers, gaat het niet eens tijd worden voor een ander geluid, alle 3 (super) bands hebben allemaal veel mooiere nummers gemaakt dan deze.


Geschreven door:   Cor Otterspper 2 december 2016 - 20:57 uur

Mama mia wat een traditionele uitslag, niet verwacht .


Geschreven door:   Aly 2 december 2016 - 20:56 uur

Mooie top 3!
Mensen maak je niet zo druk om die top drie. Ook ik hoor tot de generatie die met deze bands en hun muziek zijn opgegroeid. Geen wonder dat we dus op ze stemmen. Een "schrale/ troost: onze generatie sterft ooit een keer uit. Onze dochters stemmen ook en over een aantal jaren zal die top drie echt wel veranderen door het stemgedrag van onze jongeren .


Geschreven door:   Dannie Blok 2 december 2016 - 20:55 uur

Zou het mogen dat we voortaan wat meer opties krijgen. Herken de lijst steeds minder omdat er veel nummers niet meer als optie worden gegeven. Dat beïnvloed de stemming aanzienlijk. Jammer


Geschreven door:   Ruben 2 december 2016 - 20:55 uur

Mooi om te zien dat dezelfde nummers bovenaan eindigen; dat zijn de echte klassiekers waarop we in Nederland blijven stemmen


Geschreven door:   Rianne 2 december 2016 - 20:55 uur

Goh


Geschreven door:   Wil Fleurkens 2 december 2016 - 20:54 uur

Helemaal vergeten te stemmen; maar wat maakt het uit die ene extra stem. Opnieuw Led Zeppelin in de top 3 en dat vind ik maar wat leuk. En inderdaad, gewoon weer lekker in de week tussen Kerst en Oudjaarsavond van lekkere muziek genieten.


Geschreven door:   Marlies 2 december 2016 - 20:54 uur

Freddy op 1. Terecht.
Graag zou ik nog Top - 2000 willen zien,
met op nr 1: Claudia de Breij met haar graflied
Tja, de doven en slecht-horenden stemmen natuurlijk ook.


Geschreven door:   Steven de jong 2 december 2016 - 20:54 uur

2 had 1 moeten zijn maar het is weer een ouderwetse top 3! Nog ruim 3 weken geduld, ik heb er zelfs vrij voor genomen. Helaas is het café reeds uitverkocht, wij waren de afgelopen jaren vaste gasten.


Geschreven door:   Arjan 2 december 2016 - 20:53 uur

De top 3 is al weer bekend. En ja hoor je krijgt weer een beetje die frikandel-uit-de-muur erlebnis.... voor het echte genot hoef je het niet te doen, maar het is makkelijke en voorspelbare kost en achteraf baal je dat ie weer verkeerd valt....
Nee tot het eind ga ik hem echt niet beluisteren. Geef mij maar de juweeltjes en verrassingen die tussen de 1997 voorafgaande songs zitten. Of na 1 januari als de liedjes worden gedraaid die net buiten de boot zijn gevallen. Eigenlijk muziekaal gezien vaak veel interessanter dan die hele top 3.


Geschreven door:   Karen 2 december 2016 - 20:52 uur

Ieder jaar hoop ik op een verrassende top. Wat jammer dat ik me toch teleurgesteld voel, zo'n big deal is het nou ook weer niet. Van mij zouden dit jaar twee grote artiesten die de popmuziek blijvend veranderd hebben als eerbetoon in de top 3 terecht hebben mogen komen. Maar ik heb wel een oplossing: de laatste 2 uur van de top 2000 zet ik gewoon mijn eigen playlist aan. Met Bowie op 2 en Prince


Geschreven door:   Bea Bron 2 december 2016 - 20:51 uur

Ik ben niet geamuseerd, op de site stond dat er tot 22.00 uur gestemd kon worden, het is nu 19.50 uur en ik kan niet meer stemmen, en bedankt !!!!


Geschreven door:   Helene Paap 2 december 2016 - 20:51 uur

Dit is toch geweldig!!!! Onze zoon (26) stemde nog op de valreep. Wij hadden het er nog over dat B.R. van Queen nu waarschijnlijk wel aan het zakken zou gaan. Maar ook hij had dit nummer toch óók weer op z'n lijstje staan. "Deze hoort er bij hoor, geen top 2000 zonder Bohemian Rhapsody!" Gaaf hè!!!!! Dit wordt weer, zoals alle voorgaande jaren, een TOP 2000, met een heel mooi nummer één!!!!!! DANK !!!!!


Geschreven door:   Coos Beukman 2 december 2016 - 20:50 uur

Voor mij maakt het niet uit wie er nummer 1 staat, maar wie of wat er in staat. Elk nummer is uniek en leuk om in de top 2000 te komen. Ik ben geen nummer freak.
Vind het al leuk wanneer nummers die ik gestemd heb er in staan, en maakt mij geen bal uit op welke plaats. Nu ben ik in de rotte omstandigheid door onregelmatige diensten en andere perikelen er niet aan toe gekomen ben om dit jaar te stemmen. Al had ik mijn lijstje gemaakt, dan zou het eerste nummer die in mij op zou komen automatisch op nr. 1 gekomen zijn. Dat zou gewoon als voorgaande 16 jaar Imagine van John Lennon geweest zijn, en nummer 2 ook van John Lennon het nummer Jealouse Guy (meer bekend bij het publiek in uitvoering van Bryan Ferry) In mijjn ogen is elk nummer die er in staat een winnaar!! Nieuwe nummers , maar ook Golden Oldies. I love the mix!!


Geschreven door:   Joop van der plas 2 december 2016 - 20:50 uur

Jammer te voorspelbaar , ik had graag Bowie op 1 gezien .
Maar we gaan zeker weer genieten


Geschreven door:   Hein 2 december 2016 - 20:49 uur

Man ik mijn lijkt nog Dielen .
Ik heb hem alleen via mail binnenkort gekregen.


Geschreven door:   Wilma Kuper 2 december 2016 - 20:49 uur

Had zelf John Lennon gekozen als nr 1 met Imagine maar queen heeft ook wel een sterk nummer. Volgend jaar John Lennon maar weer dan


Geschreven door:   Pierre Mohr. 2 december 2016 - 20:48 uur

Geweldig op Noemero Oeno, Queen weer op 1.


Geschreven door:   Bernadette van der W 2 december 2016 - 20:47 uur

Hallo,

Volgens de site kon je stemmen tot en met 2 december. Het is nog steeds 2 december toch?!
Helaas de stembus is gesloten!!
Waarom??


Geschreven door:   Peter Jacobs 2 december 2016 - 20:46 uur

Het gaat voor sommige duidelijk niet om de lijst maar om wie er op 1 staat. 6,5 miljoen mensen hebben gekozen en de meesten daarvan blijkbaar op Queen. Maar om hier dan sneue reacties neer te zetten dat ze het laatste uur niet meer gaan luisteren..... of oudbollig....... je hoeft niet te luisteren, ga wat zinnigs doen. De meerderheid heeft gekozen.... en dat dat vaak dezelfde nummers zijn is NIET verrrasend. Ze zijn namelijk onsterfelijk mooi/goed ! aldusssss


Geschreven door:   C. de Ruiter 2 december 2016 - 20:46 uur

Bohemina Rhapsody belongs there as nr. 1


Geschreven door:   Marhe 2 december 2016 - 20:46 uur

Kijk... Als dit zo blijft hoeven we niet meer te stemmen


Geschreven door:   Lydia van Dam 2 december 2016 - 20:45 uur

Ik ben er zo klaar mee met al bekende top 3 Led Zeppelin, Queen en The Eagles
IK had Beach Boys (God only know ) graag op nummer 1 gezien


Geschreven door:   E.L.T. Hogeland 2 december 2016 - 20:45 uur

Leuk, exact mijn top 3!
Op naar 19-12 voor de hele lijst.
En door met luisteren naar de TOP 4000 op Radio 10.


Geschreven door:   Germen v/d Galiën 2 december 2016 - 20:45 uur

Niet zo'n probleem maken mensen. Lekker genieten val alle mooie muziek die de top 2000 elk jaar weer brengt. Of een nummer nou op 2000 of op 1 staat in de lijst, muziek wordt per persoon toch beïnvloed door mening gevoel etc. Ik ben gewoon blij dat we elk jaar weer een reis door de tijd hebben met al deze mooie muziek.


Geschreven door:   Candice Simionescu 2 december 2016 - 20:43 uur

Kijk er al weer het hele jaar naar uit.
Voor mij is Child in TIme de beste ooit, maar met Queen op 1 en Led Zep op 3 ... is mij prima. Alleen vind ik Hotel California wel goed, maar zoveel minder dan bijvoorbeeld The Last Resort van The Eagles, wat gewoon hun beste song is.


Geschreven door:   Frederike 2 december 2016 - 20:43 uur

Nieuwe regel: 5x met je nummer in de top 3 betekent 3 jaar niet meer meedoen...


Geschreven door:   Jennifer Paola Richt 2 december 2016 - 20:43 uur

Doe eens een poll hoeveel er afhaken laatste uur of half uur..Ben wel benieuwd namelijk :-D Hier heb je er al 1!!


Geschreven door:   Jos 2 december 2016 - 20:41 uur

Dit jaar maar eens overslaan. Ik heb helemaal gehad met de top 3.


Geschreven door:   Jack 2 december 2016 - 20:40 uur

Gelukkig geen Claudia de Brij in de top 3 met dat verschrikkelijk nummer.


Geschreven door:   Marcel 2 december 2016 - 20:40 uur

Het zou idd leuk zijn om eens een totaal andere top 3 te hebben, maar goed het land heeft gestemd en we moeten het er mee doen.
Ik wens een ieder veel luister plezier.


Geschreven door:   Peter 2 december 2016 - 20:40 uur

Dooie Freddie op 1 !!!!
En terecht, wat een topnummer.
En stairway op 3, mijn dag kan niet meer stuk op 31 december.


Geschreven door:   Marinus Westdorp 2 december 2016 - 20:39 uur

Jammer dat Queen weer nummer 1 is
Wel een goed nummer. Maar een ander verdient het ook een keer.


Geschreven door:   Luuk 2 december 2016 - 20:39 uur

Ook al vind ik het een keer tijd worden dat Led Zeppelin op 1 komt, kan ik heel goed leven met deze top drie. Na vorig jaar was ik bang dat Imagine een 'blijvertje' zou worden; mooi nummer, maar dit vind ik toch wel de meest iconische top drie van de Top 2000. Gelukkig ook geen Claudia de Breij in de top drie, die vorig jaar uit het niets opklom naar vier. Ben nog steeds wel bang dat dat nummer hoog zal eindigen. Daartegenover zal ik er geen bezwaar tegen hebben als Heroes van David Bowie, Purple Rain van Prince en Suzanne van Leonard Cohen in de top tien eindigen.


Geschreven door:   Frederieke 2 december 2016 - 20:39 uur

Wat ik vooral wil zeggen is dat ik me altijd weer enorm verheug op de top 2000 van begin tot eind GENIETEN!!!


Geschreven door:   Wendy 2 december 2016 - 20:38 uur

Zonde!!! Tis een goed nummer... maar voor wederom een nummer 1. Tis wat t is.


Geschreven door:   Anneke van Leeuwen 2 december 2016 - 20:37 uur

Ik hoop dat Lazarus van David Bowie de lijst heeft gehaald, als enorme Bowie fan heb ik daar een vrijekeus van gemaakt.


Geschreven door:   Jacqueline 2 december 2016 - 20:37 uur

Flauwe en altijd ongeveer dezelfde top 3. Wat wel weer fijn is, nu hoef ik het laatste uur van 2016 niet naar de radio te luisteren...


Geschreven door:   Cees Kwakman 2 december 2016 - 20:37 uur

Supergeweldige top 3. Drie topplaten, rockmuziek in de top 3. Heerlijk het jaar uit met een boing!


Geschreven door:   Marja 2 december 2016 - 20:35 uur

Queen forever en terecht


Geschreven door:   Michel Verhoeven 2 december 2016 - 20:33 uur

Jammer dat er van die uitspraken gedaan worden. Wat maakt het uit wie er op 1 staat. We hebben met 6,5 miljoen stemmers een prachtige lijst gemaakt om 2016 mee af te sluiten. Wees blij dat we dat kunnen en toon wat meer respect voor mensen die op Queen, Eagles en Led Zepplin gestemd hebben. Mijn nummer staat ook niet op 1


Geschreven door:   Jelle Kuipers 2 december 2016 - 20:33 uur

Heeft het land mooi gekozen.
Ik heb dit jaar niet gestemd en ga ook niet luisteren denk ik. Teveel praatjesmakers tussen de presentators. Het gaat in deze lijst om de muziek en niet om bijdehand gedrag zoals van Ruud de Wild. Geef mij Bert Haandrikman maar.
Maar das mijn persoonlijke mening.


Geschreven door:   Frank uit Best 2 december 2016 - 20:32 uur

Bohemian Rhapsody is een enorm gedateerd lied.
Triest dat de smaak van 6,5 miljoen stemmers zo verdorven is.
Freddie rules niet, Freddie is dood.


Geschreven door:   Ben 2 december 2016 - 20:32 uur

een terechte winnaar. eeuwige klassiek. ik ben ook blij dat de jongere generatie goed muziek op prijs stelt.


Geschreven door:   Ron Heij 2 december 2016 - 20:32 uur

Terecht, wat een geweldig nummer zo verschrikkelijk tijdloos


Geschreven door:   mattanja 2 december 2016 - 20:30 uur

Laatste uur ga ik niet meer luisteren..de eerste 1000 blijven het leukst.


Geschreven door:   Sjaak 2 december 2016 - 20:30 uur

Jammer dat elk jaar dezelde oubollige nummers de lijst aanvoeren.
Gelukkig staat in mijn leeftijdscategorie 'Black' van Pearl Jam in de top 3. Zelf ook op gestemd!
Had gehoopt op U2 op 1.


Geschreven door:   Richard Sanders 2 december 2016 - 20:30 uur

Vanavond wil ik mijn 35 songs voor de Top 2000 mailen naar radio 2, maar helaas het stemmen is al gesloten. Wat ja vroeg, vorig jaar kon het tot 22.00 uur. Had ik nu ook gedacht, helemaal ik geen tijd kon vinden van stemmen. Alleen datums. Hopelijk kan ik nog stemmen.


Geschreven door:   Miles de Vries 2 december 2016 - 20:29 uur

Weer diezelfde Top 3.
Deze Combinatie zou veel leuker geweest zijn

1. Deep Purple - Child in Time
2. Pearl Jam - Black
3. Billy Joel - Piano Man


Geschreven door:   Petra 2 december 2016 - 20:29 uur

Het aantal stemmers is weer verrassend
De top 3 daarentegen is wederom weinig verrassend...


Geschreven door:   Peer Kamp 2 december 2016 - 20:28 uur

Queen weet op 1 kan er mee leven maar ik had liever de nummer 3 op een gezien zal wel de leeftijd liggen 59


Geschreven door:   Alex 2 december 2016 - 20:27 uur

Het is een beetje als Clinton/Trump verkiezing;
Je hoopt Clinton en dan is t toch Trump
:-(


Geschreven door:   Marcel Smits 2 december 2016 - 20:27 uur

Stop toch eens met het bekend maken van de top 3. Absoluut geen toegevoegde waarde. Haalt de spanning eruit en een hoop mensen haken af omdat ze toch al weten wie er 1ste wordt. Gewoon de hele top 10 of zelfs top 20 in het ongewisse laten. Hou je meer luisteraars aan de boxen gekluisterd.


Geschreven door:   Frans van den Bosch 2 december 2016 - 20:27 uur

WHoepper
Zo is het leven ;)


Geschreven door:   Henk 2 december 2016 - 20:25 uur

Had ik voorspeld. Niet mijn nummer een. Maar goed, de laatste dag is de minst interessante


Geschreven door:   Frans van den Bosch 2 december 2016 - 20:25 uur

Ja was de smartphone op Duits ingesteld
Dus nog een keertje
Ja de groep vanaf 55 jaar die weten wat muziek is
Laat het de 25.12.2016 worden
Heerlijk genieten
Groetjes uit Bad Oeynhausen in Duitsland


Geschreven door:   Luc 2 december 2016 - 20:24 uur

Eindelijk weer de enige echte op nummer 1. Freddie rules!


Geschreven door:   m brandt 2 december 2016 - 20:23 uur

beslist een mooie top 3 hier uit blijk dat de meeste mensen verstand van goeie muziek hebben
gelukkig geen rapchit


Geschreven door:   Jos 2 december 2016 - 20:23 uur

Jammer geen Heroes op 1 van David Bowie. Hotel California begint toch echt een beetje oubollig te klinken .


Geschreven door:   Frans van den Bosch 2 december 2016 - 20:23 uur

Ja de Group Van 55 jaar en Puder die Wetten war Horde muziek is.
Laat het de 25.12.2016 worden.
Heerlijk
Groetjes uit Bad Oeynhausen in Duitsland


Geschreven door:   Johan 2 december 2016 - 20:22 uur

Gatver alweer Bohemium Rhapsody op 1.


Geschreven door:   Martin 2 december 2016 - 20:22 uur

Dikke neus naar het jaarlijks terugkerende "anti-Bo Rhap" sentiment in de aanloop naar de Top 2000. De enige echte nummer 1 staat weer op de juiste plek, zonder door terrorisme aangewakkert sentiment. Nou Innuendo nog op plaats 2 en de Top 2000 is klaar ;)


Geschreven door:   Ans1957 2 december 2016 - 20:22 uur

Ik stem voorlopig niet meer.
Is elke keer hetzelfde.
Vind het wel best zo.
Ben er wel een beetje klaar mee.
Om gooien die lijst.
Hier is geen lol meer aan.


Geschreven door:   Frank uit Best 2 december 2016 - 20:21 uur

Kunnen we wel op tijd 't vuurwerk klaarzetten. De nummer 1 wil ik nl. niet eens meer horen...
Zoveel keuze en dan die plaat kiezen. Brr, wat een ellende.


Geschreven door:   Frits 2 december 2016 - 20:20 uur

Queen, het blijft ookeen monumentaal nummer en aan geen enkel tijdperk gebonden.


Geschreven door:   WHoepener 2 december 2016 - 20:20 uur

Ik vind het niks dat Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer Bohemian Rapsody op 1 staat.
Zal nu niet meer stemmen de komende jaren en veranderd toch niets. Een teleurstelling dat alweer dezeflde saaie nummers op 3 staan